תזונת ילדים בחופש הגדול

מאת: שרון דוידוביץ, דיאטנית קלינית

 

 

עוד:

אימהות, קריירה ותזונה נכונה

אמא'לה, הילד לא רוצה לאכול

אני לא הסבתא, אני האמא..

תסמונת "מגיע לי!"

איבחון מתבגרים עפ"י כתב היד

רחיצת התינוק

יציבה לקויה ובעיות קשב וריכוז

שעת סיפור

להיות שלימה במקום מושלמת

אהבה בכל החושים

הנקה וצום בכיפור

היפוך עובר

לדבר עם המתבגרים שלנו

הנקה במקום ציבורי?

סטריפינג - הזכות לבחור

חרדות לידה?

אבא, אימא, קצת יותר לאט!

מי "סופר אמא"?

אימהות חורגת מגבולות הביולוגיה

הקורקינט של טולקין

בכי של תינוק - לא מה שחשבת

איך הוא לומד לבחור?

תרומת המשחק להתפתחות הילד

פער מיגדרי חדש

 

ילדי בית הספר מחכים כל השנה לחופש הגדול.

זה הזמן עבורם לנוח, להתפרק,  לגדול ולהתפתח על מנת לחזור לספסלי בית הספר שזופים, בוגרים ובשלים יותר לעוד שנת לימודים.

כהורים מציפים אותנו בחופש הגדול ,המכונה גם "העונש הגדול", שאלות רבות בנושאי הצבת גבולות לילדים. למשל:

·      באיזו שעה עליהם ללכת לישון? הרי מודבר בחופש ו"כל החברים" שלהם רואים סרטים עד 1 בלילה...

·      האם לרשום אותם לקייטנה מסודרת או לתת להם את החופש לבחור מתי ועם מי ללכת לבריכה, לקניון, לישון עד 12 בצהריים....?

·      האם לשבת איתם ולקרוא ספרים בחופש הגדול? להשקיע בחוברות למידה ? או שמא לתת להם לנוח מכל אות כתובה וחומר לימודי עד ל-1 בספטמבר?

·      האם לאפשר לילדים גישה חופשית למטבח ולמקרר? לקנות מאגר של ממתקים וגלידות לשעות הארוכות בבית כשבחוץ לוהט?

 

במילים אחרות, האם להסיר כל רסן או להציב גבולות מעט רחבים יותר?

כמו שאמר הרמב"ם : "מידת הטוב היא מידת האמצע". כלומר, דרך המלך. על מנת שילדים ייהנו בחופש הגדול אך לא נאבד עליהם שליטה טוטאלית, עלינו כהורים למצוא את שביל הזהב ולהציב להם גבולות המותאמים לסדר יום ללא פעמון בית הספר.

 

במאמר זה אתייחס להרגלי האכילה של הילדים בחופש הגדול.

ילדים רבים בישראל סובלים מעודף משקל. החופש הגדול מיועד לפורענות לילדים עם נטייה להשמנה . זה מתחיל בלחמנייה והשוקו בקייטנה, ממשיך בגלידה בבריכה אחה"צ ונגמר בפופקורן בקלונוע.

מה עושים?

להלן מספר הרגלי אכילה החיוניים למשירה על תזונה נבונה ובריאות ילדכם בחופש הגדול:

1.      שתיית מים. לא מומלץ לקנות משקאות ממותקים בבית ו\או מחוצה לו. כמו כן, דאגו למים קרים במקרר או במתקן המיועד לכך. כדאי להקפיא מים בבקבוקים אישיים ליציאה לטיולים וכו'.

2.      פירות העונה. הכינו בכל יום קערה נגישה עם פירות כמו אבטיח, מלון, נקטרינות, שזיפים וכו' .

3.      תמיד עדיף לצאת מהבית עם פיקניק במקום לקנות בחוץ!

4.      הגדירו עם הילדים כמה פעמים בשבוע אתם קונים גלידה בבריכה\בים. למשל: קונים גלידה בימי שלישי ושישי בלבד. שאר הימים- מביאים פירות מהבית. במקום גלידות על בסיס שמנת (שוקולד, וניל...) עדיף קרטיבים \שלוקים.

5.      בזמן האכול כדאי לנתק פלאפונים וטלוויזיה ולהתרכז באוכל. השאירו מספיק זמן לארוחה ואכלו לאט ובהנאה.

6.      ארוחות משפחתיות. מומלץ לקבוע ארוחה משפחתית אחת ביום , גם בחופש הגדול. ילדים הרגילים לכך מרגישים פספוס כאשר הם אינם משתתפים בארוחה זו ,ולכן ההתמדה של ההורים משתלמת.

7.      אוכל זה לא פרס! אל תבטיחו לילדים ארטיק אם הם מתנהגים יפה בתור בלונה-פארק או בנסיעה הארוכה לצפון.  הציעו פרסים ותגמולים אחרים להתנהגות טובה.

8.      פעילות גופנית. ילדים גדלים וצומחים כאשר הם פעילים! ישיבה של שעות ארוכות מול מסכי טלוויזיה ומחשב אינה נחשבת לפעילות גופנית.

תנו דוגמא אישית וצאו עם הילדים לפעילות משפחתית ספורטיבית בחופשה.

9.      הסבירו לילד כי בחופש הגדול כדאי להמשיך לאכול לפי שעות הארוחות במהלך שנה"ל. כלומר, ארוחת בוקר סביב 7, ארוחת ביניים ב10, ארוחת צהריים ב13 וכו'.

10.  אוכל איננו תעסוקה. דאגו לעיסוק עבור הילדים, על מנת שלא יאכלו משעמום.  תעסוקה עבור הילדים צריכה להיות מותאמת לגיל ולעניין הילד.

 

אם אתם שולחים את הילדים לשבוע של קייטנת סבא וסבתא, קחו בחשבון שתזונתם לא תהיה דלה בממתקים!

 

חופשה מהנה!

 

_____________________ 

שרון דוידוביץ/ דיאטנית קלינית ואימא של עמית ונבו.

sharondiet@gmail.com

054-2121072

 ______________

תגובות: הגיבי על הכתבה                              מעניין? שילחי לחברה   

 

שלום רב,
תודה רבה על הכתבה המעניינת!
אשמח לקרוא עוד כתבות מאותה דיאטנית.
בברכה,

א.

__________________________________________