הסקרנות הרגה את החתול? כבר לא!

מאת: סימונה לרום

 

עוד:

בכי של תינוק - לא מה שחשבת

איך הוא לומד לבחור?

תרומת המשחק להתפתחות הילד

אמא טובה יותר

הורים טובים מדי

זכויות בחוק של חד-הוריות

מילון לגרושה המתחילה

בית הנבחרות: מאבק החד-הוריות

תשעה חודשים של טירוף חושים

להתחיל מבראשית - לידה

הריון: אור שמחה ובריאות

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

השמנה - מחלת המאה

ויטמין אי וצלקות

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

עד העצם - על אוטיאופרוזיס

סעודות היופי

האם את אנורקסית?

יופי חיצוני מתחיל בפנים

מי מחזק אותי? ויטמין בי12

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

מכירים את האמרה האנגלית "הסקרנות הרגה את החתול"? ובכן כמו כל האמרות העממיות , היא מצביעה על האמונה שסקרנות נתפסת כתכונה שלילית במקרה הטוב ומסוכנת במקרה הרע. גם באיורים  האופייניים לאגדות ולסיפורים העממים של תקופת הרנסנס האירופי, רואים את דמות הסקרן כבעל תוויי פנים מחודדים, נלעגים משהו,  משדרים טיפשות ובעיקר - אף ארוך  – אולי מכאן הביטוי " לדחוף את האף" לזה שמתעניין בעניינים לא לו. ומה באשר לדמות ה"נודניק" ששואל ושואל ו..למה?  למה?...

                                     

הגישה העממית לגבי הסקרנות התחילה להשתנות בסוף המאה התשע עשרה – תחילת המאה העשרים – כשהתחיל עידן המדע – ואז לסקרנות היה תפקיד מרכזי. איפה הינו היום לולא נשאלו שאלות של "למה" ו"איך" וכמה אנשים סקרנים לא היו מנסים לבדוק ולחקור את הנעלם?

 

ולמה אני מספרת לכם את כל זה?  כי כל תינוק שנולד הוא הסקרן הכי גדול , החוקר הבודק, התוהה ומגלה בלתי נלאה. כל דבר שהוא רואה, הוא רוצה למשש, לטעום, להריח לפרק. הוא רוצה לפתוח קופסאות, לגלות מסכים וללחוץ על כל כפתור אפשרי בסביבה. אם נדע איך לשמר ולעודד את התכונה הטבעית הזאת - היא תישאר ותתפתח; אם ונדכא אותה – נגדל ילד ומבוגר אדיש ופסיבי.  

 

מה כדאי לעשות על מנת לעודד ולחזק את הסקרנות הטבעית

-         לאפשר לתינוק חופש תנועה , אפשרות להסתובב ולבדוק – ולא להשאיר אותו כל היום בלול או בעגלה.  לאפשר לו לבוש נוח וחופשי , רחב ומותאם לטמפרטורה ולעונה.

-         מומלץ ללוות את החוויות והגילויים בתיאור מילולי – על מנת לשלב גילוי והעשרת השפה .

-         לתת לגיטימציה לשאול שאלות ולהתעניין.

-         לעודד חקירה תוך מיקוד תשומת הלב לתופעות והבלטתן – למשל – אם יוצאים לטיול בעגלה או ברגל – לעניין את התינוק בתופעות הטבע , בפרח, בעלה וצורתו , באבנים , צורות מרקמים וכד'

-         יצירת חידושים בסביבה הטבעית – גירויים מתחלפים ומשתנים - יציאות , ספרים ,אביזרים ( אפילו עשויים מגרוטאות וממה שיש בסביבה הביתית) .

-         יצירת אי וודאות מבוקרת – במשחקים, משחקי מחבואים , קו-קו –  יצירת מצבים בהם החיפוש והחקירה , הניסוי והתהייה , מביאים לפתרון ולתחושה של לסיפוק והשג.

 ( כל האמור לעיל לא מבטל כמובן שמירה על גבולות ושמירה מפני סכנות –  לא ניתן לתינוק כמובן לבדוק מה מסתתר בתוך חור החשמל או לבדוק מה יש בתוך הטלוויזיה - וכמו בכל דבר – צריך לשמור על שביל הזהב. )

 

ומה מחליש את הסקרנות או מדכא אותה אצל תינוקות וילדים?

 

-         גבולות נוקשים  וגורפים - הגבלות פיזיות והתנהגותיות; איסורים רבים, הגבלות תנועתיות וחוסר נוחות בלבוש. ( הרבה זמן בלול או סגור בחדר קטן וכד')

-         סביבה עם עודף גירוים  - גם יותר מדי זה לא טוב, זה יוצר עומס ובלבול.

-         פגיעה בדימוי העצמי של הילד וברגשותיו – הפנמת דימוי של נודניק או מפריע, מיותר, טיפש וכד'

-         אדישות ,התעלמות מתופעות וגירוים,

-         חוסר אינטראקציה ודו שיח

-         ביטויי ביטול  וזלזול בסגנון "...עזוב , זה לא מעניין..."

 

כמה הצעות לעבודה בבית – על מנת לעודד סקרנות אצל התינוק –

 

-         אספו קופסאות קרטון  מכל מיני גדלים ותנו לתינוק לפתוח, לבדוק; אפשר להחביא בתוך הקופסאות צעצועים קטנים ומרשרשים ואפשר לתת לתינוק לחפש. אפשר לחתוך בקופסאות מעין חלונות – על מנת  לעודד את התינוק  להציץ מבעדן או לנסות להכניס את היד. קופסא גדולה במיוחד – אריזה לטלוויזיה למשל – תשמש  לבית הפתעות , שכדאי לבדוק מי  או מה מסתתר בתוכה... (מיץ פטל?...)

-         עטפו צעצוע מרשרש בתוך נייר  - ועליו עוד נייר ועוד נייר – עד ליצירת עטיפה גדולה  ( כמו במשחק חבילה הגיעה ...) התינוק יפתח  עטיפה ועוד עטיפה ועוד עטיפה – עד שיגלה מה צפון בה ...איזה סיפוק גדול! באותה ההזדמנות   נאמן גם את המוטוריקה העדינה של הידיים והאצבעות.

-          

כל יציאה מהבית  יכולה להיות הזדמנות פז  לגלות את העולם  ולעודד את הסקרנות :  להסתכל מסביב  בעיניים "חדשות" , בלא מובן מאליו - על האדמה – וכל המוטל עליה  ( עלים , אבנים קטנות, ענפים  ופרחים שנשרו ), לעבר השמיים בחילופי העונות – ( עננים שחולפים ומשנים צורה, הרוח המנשבת, הגשם הראשון...) -  לעניין את התינוק /הילד בצורות, צבעים, תופעות, - אנשים ומעשיהם. כך גם נהפוך כל יציאה למקור הנאה שלא נגמרת, ואת הילד לחוקר סידרתי נלהב.  

_________________________ 

סימונה לרום, M.A.  בפסיכולוגיה,מומחית לגיל הרך ולחינוך יצירתי

יועצת ומנחה קבוצות חווייתיות   להורים ותינוקות

Simona-7@zahav.net.il

03-7311028

  ____________________

תגובות: כיתבי לנו                                     מעניין? שילחי לחברה   

 

 

______________________________________________