נשים וצבא בישראל- מבט פמיניסטי

מאת: מתי לוביאניקר

מאי 2005

 

 

אל תבכי ילדה

המדריך למתגרשת: לשרוד את החגים

תשעה חודשים של טירוף חושים

להתחיל מבראשית - לידה

הריון: אור שמחה ובריאות

תזונה ומתח

תזונה וחיי המין

השמנה - מחלת המאה

ויטמין אי וצלקות

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

עד העצם - על אוטיאופרוזיס

סעודות היופי

האם את אנורקסית?

יופי חיצוני מתחיל בפנים

מי מחזק אותי? ויטמין בי12

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

מי מרגיז אותך?

גם בתפקידים "החדשים" שזכו להן בצבא, נשים עדיין ממצות את יכולותיהן בתפקידים  המוגדרים כנשיים. זהו המסר שסוכם במושב החמישי לשנת תשס"ה של "פרלמנט הנשים", שהתכנס הפעם בנושא שיח פמיניסטי בנושא השוויון בצבא. הכנס התקיים בבה"ד 11 בצריפין.

 

פאנל הדוברות כלל את  היוהל"ן ת"אל דבורה חסיד, פרופ' נעמי חזן, ד"ר דיאנה דולב,  ענת סרגוסטי כתבת חדשות ערוץ 2 , וד"ר ענת סבאג רופאה חטיבתית בחיל השריון. הנחתה את המושב ד"ר אסתר הרצוג מרכזת פרלמנט הנשים.

 

היוהל"ן פתחה במצגת אודות הנשים בצבא- התפתחות המודלים התעסוקתיים של נשים בצה"ל מאז הקמתו. המודל הראשון – בשנות ה50-70.  הנשים בצבא היו "עוזרות לגברים". בעקבות המסר הכפול של בן-גוריון כי נשים תשתתפנה במעמסה הביטחונית, חוקק חוק שירות חובה לנשים ולגברים, אך באותה נשימה הוסיף ואמר כי נשים לא תשרתנה בכוח הלוחם. הן תשמשנה בתפקידי עזר לגברים. (ממש כמו בייעודן הבראשיתי- "עזר כנגדו" (מ.ל).

 

המודל השני -של שנות ה 70-80  מתאפיין במסר "נשים חליפיות", המציאות שהכריחה להעביר יותר גברים לכוחות הלוחמים בזמני אמת של מלחמות, פינו תפקידים חדשים לנשים  ואז הוכח כי "נשים יכולות יותר".  התפקידים שנשים תפסו מלבד תפקידי עזר ופקידות הן בעיקר בתחומי ההדרכה. גם בתפקידים "החדשים" הללו נשים ממצות את יכולותיהן בתפקידים  המוגדרים כנשיים. (במקביל בשוק האזרחי הפכו כל המורים למורות (מ.ל) .

החל משנות התשעים החל להישמע שיח ליברלי בחברה הישראלית ומגמות לקידום ושינוי במעמד הנשים, ב1988  חוקק חוק יסוד  שוויון הזדמנויות בעבודה. – צה"ל נותר אדיש לשינויים בשלב זה והמשיך בקיבוע התפיסה והיישום של "ארגון גברי".

המודל השלישי – החל מאמצע שנות ה90, מאופיין בדרישה לשוויון הזדמנויות בצבא לנשים.

 

המפנה המשמעותי הגיע בשנת 1995  - בעקבות בג"צ אליס מילר שדרש  יישום שוויון הזדמנויות פורמאלי בצה"ל ועקב כך נפתחו תפקידים צבאיים רבים  לנשים.  התיקון לחוק שירות הביטחון (סעיף 16א')  חוקק בשנת 2000 .

בתקופה זו שונתה גם התפיסה לגבי שירות הנשים בחיל נפרד (הח"ן), בוטל תפקיד קצינות ח"ן פיקודיות ותפקיד קצינת ח"ן ראשית שונה לתפקיד יוהל"ן (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים).

 

המודל הרביעי - הנו מודל אליו שואפות הנשים והיוהל"ן להגיע. מודל בו יש שוויון הזדמנויות מלא בצה"ל בין נשים לגברים כאשר נלקחת בחשבון גם השונות הרלוונטית של נשים וגברים, ההבדלים המגדריים.

 

כיום 12% מהמקצועות בצה"ל עדין סגורים לנשים. השיבוץ בפועל הוא רק ב- 67%  מכלל התפקידים  והמקצועות בצה"ל. ולכן הדרך עוד ארוכה והעבודה רבה. עבודת היוהל"ן מוגדרת   בעיקרה כ"עיניים המגדריות" בארגון בעל תפיסה גברית.

 

גישה שונה לחלוטין הציגה ד"ר דיאנה דולב מייצגת "פרופיל חדש" (תנועה לאזרוח החברה בישראל (מ.ל) התומכת בגישה ביטול שירות החובה בכלל ושל הנשים בפרט.  דיאנה רואה בנשים כמי שאמורות להוביל את השינוי בדרך של בחירת שירות אזרחי אלטרנטיבי כביטוי להשתתפות בחיי החברה והקהילה. הצבא מקבע את חוסר השוויון בהיותו צבא לוחם והנשים צריכות להוביל שינוי הן בתפיסה של אי לוחמה והן בהיותה של החברה הישראלית חברה גברית וכוחנית. בכירי הממשל , הפוליטיקה, החינוך והכלכלה הינם גנרלים לשעבר שתפיסת עולמם ודרך ניהולם סובב סביב נושא הלוחמה והביטחון גם במקומות שאין צורך בהם.

 

ענת סרגוסטי שהציגה את כתבתה (שודרה בערוץ 2) על סגירת בה"ד 12 כציון דרך בשינוי התפיסתי של צה"ל לגבי שירות נשים, שאלה  אף היא האם מאבקן של נשים לשוויון בצה"ל רלוונטי, האם הן לא צריכות להציג פן שונה, דרך אחרת מזו הגברית הבטחוניסטית, האם גם כאשר תשגנה שוויון הזדמנויות  תוכלנה להשתמש ב"אחוות המסטינג" בחייהן האזרחיים כמו אצל הגברים?  האם נשים בעלות דרגות גבוהות בצה"ל (הקחנר"יות לדורותיהן) השתלבו בפוליטיקה ובחיי החברה הישראלית כמו הגברים?

 

ד"ר ענת סבאג – רופאה  חטיבתית במערך השריון, ספרה את ספור השתלבותה בצה"ל למן גיוסה ב-2002  למערך הרפואה (בתום לימודיה) ועל הדרך שעשתה ללא מכשולים בתחום שוויון ההזדמנויות.

 

פרופ' נעמי חזן ספרה על דרכה, ביחד עם נשים נוספות בכנסת, בנושא שוויון לנשים ושוויון הזדמנויות בתחום הדת ובצה"ל. נעמי חזן בדרכה שלה הביאה לשינוי במעמד הנשים בצבא ובכלל, הן בליוויה של אליס מילר בבג"צ והן בחקיקה בתחום, כמו גם הובלת השינוי בנושא השוויון בתחום הדתי.

שוויון הזדמנויות ושוויון בפני החוק אומרת נעמי חזן חייב שיהיה בכל תחום ותחום בחיים ובעשייה החברתית.

 

הקהל שהשתתף במושב כלל נשים חברות בפרלמנט הנשים, בארגוני נשים כמו ה"ן (הרצלייה נשים וראשל"צ נשים), ש.י.ן - לשוויון ייצוג נשים,  קצינות צה"ל ונשים בעלות מודעות לשוויון.

 

הנושאים שהעלו נשים וקצינות צה"ל דברו על האפליה ואי השוויון בפועל שעדין קיים בצבא. הן ספרו על חלקן בהתמודדות האי-שוויונית בדרכן למעלה בסולם הדרגות ובדרכן להשגת תפקידים משמעותיים בשירותן הצבאי.

כן הוזכר הצורך בחינוך למודעות לשוויון בין המינים כבר מגיל צעיר.

 

יש לי אמפטיה לאזרוח החברה  בישראל כדבריה של ד"ר דיאנה דולב, הדבר ייתן בוודאי הרבה יותר מקום לנשים. דרך התנהלותן של הנשים תבוא לידי ביטוי הרבה יותר בדרך פחות כוחנית ויותר משתפת, היא גם תיתן מקום לאוכלוסיות נוספות לתרום לחברה בדרכים אחרות שאינן "צבאיות", אולם כל עוד החוק הקיים בארץ הוא חוק שירות חובה גם לנשים, אל להן לוותר על יישומו המלא של החוק - שוויון הזדמנויות  מלא גם בארגון   "הגברי" הזה, כי בצבא ישנם תפקידים רבים שאינם רק לוחמה , תפקידים טכנולוגיים, פיקודיים, ואחרים שבהחלט יכולים לשמש גם לנשים "קרש קפיצה" בחברה הישראלית.

ככל שתהיינה יותר נשים בדרגות  גבוהות של פיקוד ,ניהול  ומקצוענות, כך הן תוכלנה לרשת (מלשון רשת) את עצמן יותר.

 

המודעות הנשית הקיימת כיום מתחילה בעת השירות הצבאי ובהחלט מכורח הנסיבות- גיוס החובה. המודעות לשוויון בקרב נשים צעירות עדין אינה מספקת כדי למלא אותן 88% מהתפקידים הפתוחים לנשים בצה"ל. לרבות מן נערות המתגייסות לצה"ל חסרה מודעות ומוכנות וגם ידע אודות השירות הנשי בצה"ל. רבות חושבות עדין כי מחוסר ברירה הן תהיינה פקידות ואולי משקיות ת"ש, חינוך והדרכה. ולכן הן לא משקיעות מספיק בתכנון , בהכנה ובאיסוף מידע .

תכנית נ.מ.ש. – נערות מובילות שינוי  (מנהיגות נשים) שפתחה שדולת הנשים ומיושמת במעט מאוד בתי-ספר  הן כמו טיפה בים האפשרויות להגברת המודעות הנשית לשוויון, ואילו התכנית של משרד החינוך להקניית מודעות לשוויון בין המינים  בצבא תושק רק בשנה"ל הבאה  (התכנית "לא לבנים בלבד").

 

החינוך לשינויי תפיסת תפקידה של האישה בחברה , למעורבות חברתית ועשייה שוויונית צריך שיחל כבר מגיל הגן ובית הספר

___________________

תגובות:                                               מעניין? שילחי לחברה   

   

______________________________________________