אדם ניכר בכעסו?

איך להפוך את הכעס ממכשלה - למנוף להצלחה!

מאת ד"ר מירה חניק

 

 

עוד:

ליישם את הייעוד

התמכרות לקניות

10 עצות למחפשי הייעוד

מיתוסים על הייעוד

לכתוב מחדש...

תודעת השפע

עולם המנדלות

מרכז חזק

למצוא את הייעוד

הסוד מאחורי כוחן של מילים

אמנות היחסים

שינוי עצמי חיובי

אמון

רגשות

חוקי הנפש של היקום

האם את  אשה מאושרת

ורק הכובע הירוק

פנטזיות

הביקורת

בחרתי בחיים של אי ודאות

דפי בוקר

כוחה של חשיבה נכונה

מועדון דחויים-דחויות

התנגדויות, אושר ומה שביניהם

לחולל שינויים

עושים סדר

ספירת מלאי

שלך

אם "אדם ניכר בכוסו, כיסו וכעסו", הרי שאדם\אישה בכיר\ה ניכר גם ניכר בעיקר בכעסו. בסביבה העיסקית, יש היום סובלנות מועטה מאד לאנשים בכירים במתפרצים בכעס כלפי לקוחות, ספקים או עובדים. למרות שהפגנת הצגה של כעס יכולה להיות טקטיקה טובה במשא ומתן, לא אחת צפיתי, במהלך עבודתי עם בכירים, באנשים המנפצים את תדמיתם על יד התפרצות בלתי-מתוכננת ובלתי-נשלטת של כעס.

 

אחת הסיבות שקשה לטפל נכונה בהתפרצויות כעס, היא המיתוסים הרבים האופפים נושא זה.  הנה מספר מיתוסים אשר כבר הופרכו, לגבי תופעת הכעס במצבים עיסקיים, ולצידם האמיתות הבדוקות העומדות מאחוריהם:

 

מיתוס מס.1: "כעס הוא תגובה ריגשית טיבעית". כעס אינו רגש ראשוני (כמו: רעב, שמחה, וכד'), ולכן אינו "תגובה טיבעית". אנו מגיבים בכעס כאשר אנו מתרגמים רגשות קשים כמו חרדה, פחד, איום או תסכול - לתגובה תוקפנית.

 

מיתוס מס. 2: "אני כועס כי הוא הרגיז אותי". תגובה כעוסה או זועמת (כמו כל תגובה ריגשית אחרת) אינה תוצאה בלתי נמנעת של התנהגות האחר - אלא של הפרשנות שלנו לגבי אותה התנהגות. ולכן, ניתן לשנות את התנהגותנו על ידי שינוי הפרשנות.

 

מיתוס מס. 3.: "זה טיבעי שגברים כועסים - כי הם נולדו תקיפים וחזקים". בחברתנו המצ'ואיסטית מלמדים גברים להסוות חרדות וחוסר אונים ע"י תגובות כעוסות ואלימות. זאת משום שהרגשות ה"רכים" יותר - פחד, חולשה - הן פחות לגיטימיות בחברה כזו עבור גברים. ולכן גברים בחברה שלנו הותנו להגיב כך (בחברות שיבטיות אחדות, למשל, אין כל פגם בגבר הבוכה, או המציג התנהגות רכה). לעומת זאת, לנשים, אין לגיטימציה להפגין כעס באופן חיצוני, ולכן אישה כועסת היא "לא נחמדה", והיא תשלם על כך, גם אם היא אפקטיבית בעבודתה.

 

מיתוס מס. 4: "אני חייב\ת לשחרר את כעסי - כדי שלא אחטוף התקף לב". אכן, כעס וזעם עיקביים כלפי הסביבה, נמצאו כגורמים ראשיים למחלות לב ולהתקפי לב. אולם, השאלה היא מה פירוש "לשחרר" כעס. הטלת הזעם על הנמצאים בסביבה, אינה מפיגה אותו, אלא ההיפך: היא מגדילה את הסיכוי לפגיעה בבריאות. ישנן דרכים אפקטיביות לשחרר זעם וכעס, ולא ע"י השלכתם על אחרים.

 

כעס יכול להיות מכשיר מצויין כדי להשיג מטרות במשא ומתן. לא אחת ראיתי בכירים  המשיגים את רצונם תוך הפגנת התקף זעם. אולם, תגובות כעס וזעם נמצאו מזיקות לבריאותם של המשתמשים בהם. כדאי ללמוד לשלוט בכעס בדרכים אחרות.

 

הנה מספר דרכים להפגה ולשליטה בכעס מיד כאשר הוא מתעורר:

 

   ·   למדי לזהות תגובות כעס המתעוררות בך: הגברת הנשימה, לחץ בחזה, אגרופים נקמצים, מתח באזור הבטן או הצאוור. שאלי את עצמך: "מדוע אני כועסת כרגע?".

   ·  

      הכירי בכך שתגובת הכעס אינה הכרחית. אם את נוטה להאשים את הזולת בגרימת כעסך, למדי לשנות את הפרשנות ואמרי לעצמך: "זה מה שהוא יודע לעשות". או: "הוא עושה את מה שהוא חושב לנכון". קבלי מעט פרספקטיבה על המצב.

   ·  

       אם קשה לך להמנע מהחצנת הכעס בדרכים שיפגעו בך בעתיד, קחי פסק זמן. אמרי לנמצאים איתך: "אני רואה שקשה להמשיך כך. בואו ניקח הפסקה של עשר דקות".

   ·  

       צאי לצעידה של מספר דקות לפחות (רצוי - חצי שעה) סביב הביניין, רצוי באזור עם עצים ופרחים. בזמן ההליכה, נשמי עמוק. אל תמשיכי "לחמם" את עצמך בניתוח האירוע. נסי לחייך לעצמך ולסביבה.

   ·  

        הרגיעי את עצמך במשפטים כמו: "זה לא שווה להתרגז על דברים כאלה", או: "יש לי יכולת לשלוט על עצמי. אני אחזור ואסדר הכל". המשפטים שאנו אומרים לעצמנו בראש, אחראים במידה רבה למצב הריגשי שלנו. השתדלי להפעיל הרגעה עצמית.

   ·  

      לאחר פסק הזמן, חזרי למשרד ונהלי דיון אובייקטיבי על הבעייה. הביעי כעס באופן אסרטיבי. לא ע"י האשמת אחרים, אלא ע"י אחריות אישית. אמרי: "יש לנו בעייה כזו וכזו. מה נעשה כדי לפתור אותה?" שתפי אחרים באחריות למצב, בלי לוותר על האחריות שלך לריגשותיך.

 

   ·   אם מצאת שאינך יכולה להפעיל עצות אלו, ואחרי "התחממות", את "חייבת" להתפרץ, מומלץ ללמוד בקורס לשליטה עצמית או להתמודדות עם לחצים. ישנם רבים כאלה, המתאימים לבכירים, כמו "שיטת סילבה", ואחרים.

 

 

** הכותבת היא יועצת אירגונית, תעסוקתית ורוחנית, ומאמנת אישית להצלחה. מתמחה בפיתוח מנהיגות ובהעצמה אישית. המאמר פורסם בגירסאות דומות במגזינים למנהלים.

 

 

מעניין? שילחי לחברה                                   הגיבי על הכתבה 

   

_______________________________________