הצבת מטרות – התמודדות ומוטיבציה

מאת: סמדר פרגר, מנחת קבוצות, מחברת הספר "הרזייה שפוייה"

המאמר התפרסם בעלון להרזייה שפוייה מס. 25: http://www.sane-way.com/article/index.asp?q=25

 

עוד בריאות:

מוכנים, היכון, צאי

תרופות כולסטרול וסרטן המעי הגס

תסמונת התשישות הכרונית

תרופות סבתא

תרופות סבתא נוספות

הרזייה הוליסטית

האם כאב הראש שלך הוא מיגרנה?

אפצ'י, עונת המעבר

גורמים לאי כניסה להריון

התנהגות נכונה בחשיפה לשמש

תשעה חודשים של טירוף חושים

לשפר את תדמית הגוף

מחמאות: לימדו לאהוב אותן

"החולה המדומה"

תשעה חודשים של טירוף חושים

הריון: אור שמחה ובריאות

עיסוי בהריון

עיסוי לאם ולילד

השפעת ביטוי רגשות על מחלת הסרטן

ממוגרפיה - חבל על הזמן?

השפעת התערבות פסיכולוגית על הפחתת הסיכון

יופי חיצוני מתחיל בפנים

מי מחזק אותי? ויטמין בי12

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

לאחר שקראת את מאמרי: "מוכנים, היכון, צאי...", ישבת וחשבת, ושאלת את עצמך שאלות, ענית לעצמך תשובות, כתבת מטרת על ומטרות ביניים - ובכל זאת את מוצאת את עצמך מוסטת מהנתיב שבחרת, מטילה ספק ביכולות שלך, לא ממש רואה את עצמך בכיוון הנכון, מאבדת מוטיבציה, אולי אפילו מתייאשת... מה לעשות?

ראשית - אל תתיאשי
רוב המטרות הקשות ביותר הם גם אלה שהשגתן שווה ביותר.
וההישגים השווים ביותר, נדירים. מכיוון שאם משהו היה כל-כך קל, הרי שכולם היו עושים אותו ומשיגים אותו - ואז כבר לא היה לזה את אותו ערך. אין שום דבר לא נכון בהצבת אתגרים לעצמנו, נהפוך הוא - לא נכון יהיה להציב לעצמנו מטרות שאינן מאתגרות ושאינן דורשות מאיתנו השקעה אמיתית וצמיחה.

וודאי שחשבת על כל המכשולים האפשריים
וודאי שהקדשת מספיק מחשבה לכל מה שעלול לעמוד בדרכך, בין אם מתוך תוכך פנימה, ובין אם ממקור חיצוני. ואז, וודאי שהמטרות הביניים שלך תואמות להתמודדות על המכשולים שצפית. אין טעם לגשת לביצוע מטרה תוך התעלמות מהמכשולים - אחרי הכל התמודדות והתגברות על המכשולים הפרטיים שלך הם אלה שיסללו את הדרך אל המטרה.

הציבי תאריכי יעד ריאליים
במידה והצבת לעצמך תאריכי יעד למטרת על (או למטרות הביניים), שימי לב לכך שהתאריכי היעד הגיוניים, ריאליים וישימים. הצבת תאריכי יעד לא ריאליים מחבלת במאמצייך הכנים להשיג את מטרתך, הם מייאשים ומרפי ידיים.

התייחסי לתכנית כאל משהו דינמי
התכנית שבנית לעצמך נתונה לשינויים מעצם הגדרתה. הרבה דברים משתנים (גם את) במהלך הדרך, ואין כל רע לזרום עם השינויים המתבקשים מאליהם. התייחסי לרשימות שלך ולהערות ולהארות שאת רושמת לעצמך. יכול להיות למשל שתוך כדי התהליך יצוצו מכשולים חדשים שלא חשבת עליהם קודם לכן - שני את התכנית ואת מטרות הביניים בהתאם.

הקפידי לבדוק את ההתקדמות שלך
הקפידי לשבת עם עצמך כל יום לפחות 10-15 דקות ולעבור על המטרות ומטרות הביניים שברשימות שלך. את חייבת לעצמך את הפגישה הזו עם עצמך, כדי לתרגל את ההרגלים החדשים שאת מבקשת ליצור בחייך.

הכירי בהצלחות חלקיות
הצלחות חלקיות, הן עדיין הצלחות.
נניח שהצבת לעצמך מטרה לרוץ כל שבוע 15 קילומטרים. אם כל מה שרצת בפעול הם 8 קילומטרים, הרי שזה חשוב ביותר שתכירי בכך שעצם העובדה שרצת בכלל היא שיפור עצום לעומת מה שעשית לפני שהצבת את המטרה מכלתחילה.
הכרה בהצלחות חלקיות הוא מרכיב חשוב בתהליך שלך, במיוחד אם מטרת העל שלך היא מטרה מתמשכת ומורכבת ופחות ספציפית ומדידה.

פרקי מטרות מורכבות וגדולות למטרות קטנות יותר 
מטרות גדולות ומורכבות עלולות להיות גם מהממות בבחינת "זה יותר מידי", וגם מייאשות אם ההתקדמות לא מגיעה מהר. הפיתרון בשני המקרים הוא לפרק את המטרה הגדולה למטרות קטנות יותר, ולמעשה ליצור תכנית חדשה לכל מטרה ומטרה. חלק מהמרכיבים של המטרה הראשונית יצטרכו אולי להתאפסן על מדף לזמן מאוחר יותר, אבל תחושת היאוש וה"יותר מידי" - תיעלם.

העזרי במערכת תמיכה
התקשרי, שוחחי, היכנסי לפורום, מיצאי כל דרך להיעזר באנשים שיכולים לעודד אותך, להזדהות ולהבין את מה שעובר עליך. התרחקי מאנשים שיכולים לרפות את ידייך. אלה שיכולים להוות מקור תמיכההטוב ביותר, הם אלה שיש להם כבר ניסיון בתהליך שאת עומדת לעבור, או שעוברים אותו בו זמנית. רוב האנשים ששותפים לתהליך שאת עוברת ישמחו להקדיש לך זמן ו/או להגיש לך עזרה מכיוון שזה תמיד מעודד להיות בקשר עם אנשים אחרים השותפים להתלהבות האישית.

הפנימי את משמעותה של התמדה
בדרך כלל, כשמשקיעים מספיק זמן במשהו, לא משנה כמה הוא קשה ו/או מורכב, הסיכוי להצליח ולהשיג את המטרה עולה בטור הנדסי. לא משנה אם מטרת העל שלך דורשת מספר מוגבל או בלתי מוגבל של מטרות ביניים, בכל פעם שמטרת ביניים אחת מושגת - התקדמת צעד אחד נוסף לקראת מטרת העל שלך. ושוב, עם כל כמה שזה נשמע אולי אבסורדי, המפתח הוא לפרק מטרה גדולה למטרות קטנות שיש לך סיכוי טוב להשלים. כך, ברגע שהשלמת מטרה אחת את מעודדת וחדורת מוטיבציה להמשיך הלאה, למטרה הבאה. בכך את יוצרת מומנטום של הצלחה וראייה חיובית של עצמך ושל היכולות שלך.

הרגע להרים ידיים
את היחידה שיכולה להחליט כשמספיק לך, ושהגיע הזמן להמשיך הלאה. למרבה הצער, רבים מתיאשים מהר מידי וחלק אפילו התרגלו לעשות 50% מהרבה דברים, אבל 100% של כלום. הדרך היחידה היא להתמיד בתהליך על העליות והמורדות שלו, כולל שינוי מטרות הביניים ואולי אפילו מטרת העל תוך כדי התהליך והשינוי הפנימי. אל תוותרי על עצמך.

מטרות משתנות
האמת היא, שמטרות משתנות עם הזמן. למעשה, מטרות אמורות להשתנות, לפחות קמעה, כתגובה לדברים שמשתנים סביבך ובתוכך. חישבי מה היה חשוב לך לפני כמה שנים. האם אותן מטרות חשובות לך היום? רוב הסיכויים שכמה מהמטרות שהיו לך אז השתנו, או הושלמו, או שאינן חשובות לך יותר. המטרות העכשוויות שלך הם השתקפות של מי שאת ושל הכיוון של חייך כיום. שינויים הם חלק מהתהליך, קבלי זאת והיי כנה עם עצמך - אל תעמידי פנים שלא אכפת לך ממשהו שחשוב לך, רק בגלל שאחרים מסביבך מרפים את ידייך. זיכרי שזה בסדר גמור לבחור לעצור תהליך מסויים למען סיבה טובה, או כדי להתרכז ולמקד את האנרגיות שלך בהשגת מטרה אחרת.

התמודדות עם פחד מכישלון
הפחד להיכשל הוא עניין מפחיד עבור הרבה אנשים. לעיתים קרובות אנשים לא מנסים אפילו להשיג דבר מה רק בגלל שהם מפחדים להיכשל. אבל הכישלון האמיתי היחידי הוא שלא לנסות בכלל. אם את לא מנסה, את לא משיגה דבר, והחיים קצרים מידי כדי לבזבז אותם על חששות.
מצד שני, אם את מנסה להשיג משהו ולא מצליחה, התייחסי לעניין כאל התנסות, למידה. דבר שברוב המקרים יצייד אותך בהרבה כלים וידע ויכולות לניסיון הבא שלך - אם רק תשכילי להפיק ממנה את הלקחים הנכונים ולא תתייחסי אליה כאל אמצעי להלקות את עצמך על מה שאין בך אלא דווקא ללמדך על מה שיש בך: האומץ לנסות.


אם את עושה משהו ומצליחה רק באופן חלקי, עדיין יש השגת יותר מאשר לא היית עושה בכלל. העולם הוא אף פעם לא רק בצבעי שחור לבן. גוונים של אפור קיימים גם - שלא לדבר על שלל הצבעים האחרים - והצלחה חלקית היא עדיין הצלחה.
 

זיכרי, שכישלון מתקיים רק אם את אפילו לא מנסה, ונותנת לתהליך את כל כולך. אי עמידה בתאריכי יעד, אינם כישלון. עצירות, אינם כשלון. שינויים ושינוי סדרי עדיפויות, אינם כישלון (הם אפילו נורמליים). גם אם את מרגישה מיואשת מעט, עדיין לא נכשלת. את עלולה להיכשל רק אם את מוותרת. לכן, המשיכי בדרכך או התחילי מהתחלה.


כל זמן שאת פועלת על פי התכנית שבנית לעצמך, באופן כזה או אחר, לקראת המטרה שלך - לא נכשלת. אם קרה והפסקת - פשוט התחילי מחדש. וזיכרי, כל צעד, כל מטרת ביניים שאת משלימה - הם הישג עצום בפני עצמו. התמקדי בצעד הבא בלבד, ואז בזה שאחריו, ואז בזה שאחריו.... אם מטרות הביניים שלך והמשימות שקבעת לעצמך קשות מידי, פרקי אותם לגורמים והרכיבי מהם מטרות ביניים ומשימות חדשות, ראליות יותר עבורך, כאלה שבטוח תצליחי להשלים. עם כל כמה שזה נראה אולי מגוחך, כאילו שאת משחקת עם עצמך משחק כשאת עושה זאת, את בונה לעצמך מומנטום של הצלחה, ואין דבר מעודד מזה.

 

מכשולים חדשים
צפי למכשולים חדשים שיצוצו תוך כדי התהליך, כאלה שלא יכולת לצפות אותם כשבנית את התכנית שלך. כשהם יופיעו, פשוט טפלי בהם בדיוק כפי שטיפלת במכשולים שצפית מראש: ובני גם להם מטרות ביניים ומטלות שעליך לעשות כדי להתגבר עליהם. חלק מהתהליך הוא ללמוד להתמודד עם קשיים, עצירות והפתעות. היי גמישה וטפלי בהם בצעדים מדודדים. היי מוכנה לשנות את התכנית ואת תאריכי היעד  )אם הצבת). רק אל תנטשי את מטרתך, אם היא משהו שאת באמת רוצה בו.

 

מטרה שתלויה גם בגורמים חיצוניים ואנשים אחרים
הכירי בעובדה שאם השגת המטרה שלך תלויה בגורמים חיצוניים ובאנשים אחרים, יכול להיות שלא תצליחי להשיג את מטרתך - ושלא באשמתך. למשל השגת המטרה: "לגמול את הבת/בן שלי מהחיתולים עד סוף שבוע הבא", באמת לא תלויה רק בך, אלא בשיתוף הפעולה של הבן/בת שלך, ובמוכנות והבשלות הפיזית, הקוגנטיבית והרגשית שלו/ה.  זה לא אומר שהמטרה לא טובה, זה רק אומר שזה דורש ממך יותר גמישות (אולי בעוד חודש חודשיים זה יהיה זמן טוב יותר) -- והבנה שאת לא יכולה לכפות על מישהו אחר להשתנות או לשנות דברים רק בגלל שאת רוצה.

 

להישאר ממוקדת
המפתח - לקיחת אחריות. מה שאת עושה לא תלוי באף אחד אחר/ת, רק בך. את היחידה שמחליטה מה את רוצה להשיג, ומתי. החיים הם כאלה שכל הזמן צצים דברים, חיצוניים ופנימיים, שעלולים להסית אותך מדרכך, השתמשי בכל דרך יצירתית, ואחרת, כדי לעזור לעצמך לזכור מאיפה את באה ולאן את הולכת כלומר, מה את באמת רוצה - ולכי על זה. את יכולה למשל להדביק פתקים קטנים במקומות שונים בבית עם ציטטות, אמרות או משפטים משלך, שבכל פעם שתתקלי בהם הם יעזרו לך להיזכר ולהישאר ממוקדת במה שאת באמת רוצה. אבל את היא זו שצריכה לבחור לא להתעלם מהם, ואם את מאבדת מעט מהמיקוד שלך, עייני שוב ברשימות הראשוניות שלך כדי לקבל מהן את המוטיבציה והכוח הדרושים לך, שוחחי עם חברה, פני למקור תמיכה אחר, פעלי כדי לסייע לעצמך-  גם אם יהיו אלה צעדים קטנטנים קדימה עדיין, הכיוון וההתכוונות הם מה שחשוב, ולא המהירות.

להימנע מדחיינות
מחר... תיכף...  לדחות דברים זה ממש בזבוז זמן. אבל לא רק: דחייה של משהו שאת מתכוונת ורוצה לעשות בונה בתוכך מומנטום של תחושת כישלון קשה וצורבת - ובעיקר מחלישה. וזה, משהו שממש כדאי להימנע ממנו בכל מחיר. אם את מוצאת את עצמך דוחה משימות וביצוע מטרות ביניים - רוב הסיכויים שהתכנית שבנית גדולה עליך, מהממת מידי. גשי לרשימות שלך ופרקי את המטרה המורכבת שלך למטרות קטנות יותר, ובעיקר - אפשריות יותר. או אולי, אפילו, התחילי את כל תהליך בניית התכנית מההתחלה: אם אינך יודעת מהי המטרה האמיתית שלך, רוב הסיכויים שגם לא תוכלי להתחיל, ותמצאי את עצמך דוחה את תחילת הביצוע.
כדי להימנע מדחיינות, קבעי לעצמך לוח זמנים יומי, ועימדי בו: קיבעי פגישה עם הזמן - והגיעי אליה...*

 

אי עמידה בתארכי היעד
החיים מורכבים. במציאות, הדברים לא תמיד דברים מתבצעים בקצב שבו צפינו אותם כשבנינו לעצמנו תכנית מסויימת. החיים קורים, ומתרחשים דברים שהם מעבר לשליטתינו.
בעיות
בלתי צפויות הם גם הזדמנויות בלתי צפויות.
לא
משנה מה קורה מסביבך, לימדי לקבל ולהתאים עצמך לסביבתך. גלי גמישות. זה בסדר גמור לשנות תאריכים תוך כדי התקדמות התהליך שלך.
זיכרי שתאריך היעד שקבעת, הוא לא רק תאריך על הנייר שהחלטת עליו כדי לדרבן את עצמך, אלא שהוא גבול שאת קבעת בעצמך, וככזה, את היא זו שיכולה (וצריכה) לשנותו בהתאם למציאות של חייך, ולא להפוך אותו לאלמנט שייצור לחץ וסטרס נוסף בחייך. אל תאפשרי לתאריכים (ולמספרים בכלל...) לייאש אותך - פשוט המשיכי הלאה.

רק אל תפסיקי
גם אם סטית מהמסלול או אם את מרגישה מיואשת שדברים לא מתקדמים כפי שציפית שיתקדמו - אל תפסיקי. עלי בחזרה על המסלול שבחרת, והמשיכי לחתור קדימה. הדרך הטובה ביותר להבטיח את הצלחתך - היא להמשיך. פרוטה לפרוטה מאה: הצטברות של הרבה צעדים קטנים יוצרים התקדמות משמעותית, וככל שתמשיכי זה יהפוך קל יותר.
מעט מאוד דברים לא יכולים להיעשות אם את פשוט ממשיכה לנסות.
התמדה תוך לקיחת אחריות אישית - הם תמיד המפתח.

 

בחזרה למאמר הראשון: מוכנים, היכון, צאי..."

 

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                     מעניין? שילחי לחברה

 
סמדר היקרה
אהבתי את דרך כתיבתך...המאמר דיבר אלי מאוד
יישר כוח
רות
 

סמדר יקרה

קראתי מילה במילה .. תודה לך על העוצמה והעידוד שיוצאים מבין השורות..

להציב מטרה  להתמיד בכיוון עד שמגיעים.. ואיזה כייף כשמצליחים..

ישר כוחך שלך בברכה

קלייר פוליטי

 

סמדר

מאמר מצוין. אני מצטטת אותו ומפנה אליו.

המשיכי להגשים מטרות ולהוות מקור השראה לסביבתך!

עינת גרוס, מכון מראות אסטרטגיה

 

 

מאמר מעניין ומרתק. מאמר שיש בו אתגר להציב מטרה. אסנת.

_________________________________________