מהי מיגרנה ואיך מטפלים בה

  

מאת: רות שיבר

 

דמיון מודרך לטיפול בבעיות גוף ונפש

דמיון מודרך לאהבה עצמית ולריפוי

קרוב לנפש

מודעות עצמית

לחלום ולהגשים - ללא פרפקציוניזם

דרך האמן

דאגה, חרדה ושאר מזיקין

תיבת הנגינה

תנועת הגוף האנושי

פחד מהצלחה

לתכנת את המוח

חסימות ריגשיות

חטאי האם

יום האישה הבינלאומי - סקירת מצב

אנה אנו באות? - מחשבות על יום האישה הבינ"ל

ימין ושמאל משני צדי המדרס

להוריד את הפיוזים

דרכים להרפייה

נשים מצליחות מתמודדות עם

 לחצים

מי מרגיז אותך?

 

 

דמיון מודרך הינו אמצעי חשוב לשלוט  בכאב, בייחוד בכול הנוגע לשליטה  בכאבים מתמידים ומציקים הנובעים ממצב קבוע או ארוך טווח.

 

מהי מיגרנה

 כאבי ראש המונעים פעילות נורמאלית כאבים אלו נמשכים בדרך כלל 72 שעות ומלווים לעיתים בבחילה,הקאות, רגישות יתר לאור ולרעש.

 

הסיבות הינן כתוצאה מבעיות רגשיות : דיכאון, חרדה, כעס, בידוד, עומס על מערכות יחסים, אובדן משרה, קשיים כלכליים ,עייפות, חוסר שינה או עודף שינה.

 

סיבות נוספות לכאבי הראש הינן שינויים הורמונאליים, קבלת ווסת או הפסקת ווסת , לכן המיגרנה אופיינית יותר לנשים.

 

גורמים חיצוניים הקשורים בתזונה: קפאין, (קפה, קולה, שוקולד מריר), נקניקים, גבינה צהובה , צבעי מאכל, אלכוהול ויין אדום אלה עלולים לגרום להתקף מיגרנה.

 

קיימות כמה שיטות לא תרופתיות למניעת כאבי ראש:

 

1.              ריפוי ע"י הרפואה המשלימה כגון: הרפיה ודמיון מודרך, אקופונקטורה וביו-פידבק.

2.                פעילות גופנית מתונה: תרגילי מתיחה עדינים, פיזיותרפיה, מסג', יוגה ומדיטציה.

3.               הימנעי מישיבה או עמידה באותה תנוחה לזמן ממושך, עשי הפסקות תכופות כשאת יושבת מול המחשב.

4.              נהלי רישום יומי מהי תזונתך וממה רצוי להימנע מאכילה כמו: קפה, גבינה צהובה, נקניקים וכו'.

 

ריפוי באמצעות דמיון מודרך

ארבעה היבטים של הכאב מאפשרים לשלוט בו באמצעות דמיון מודרך: כאב גורם למתיחות בשרירים, כאב ראש דורש את מלוא תשומת ליבך(טכניקת "פירוק לגורמים),הכאב מצוי במוחך ומשמעות כלשהי משפיעה על כאב.

 

כאב גורם למתיחות בשרירים: כאשר חלק אחד בגופך כואב, נמתחים כל השרירים בכול גופך בניסיון להקל על האזור הכואב וכתוצאה מכך הכאב נוטה להחמיר ואת חשה תחושת נוקשות באיברי גופך.

ההרפיה ודמיון המודרך יעניקו לך מנוחה לשרירים  והמתח השרירי יפחת גם תחושת הכאב תפחת בהדרגה.

 

שיטת מילטון אריקסון - כאב דורש תשומת לב ("פירוק לגורמים").

בקצרה על מילטון אריקסון

אריקסון הינו מרפא ואיש מדע אשר באישיותו המופלאה ובכוחותיו ריפא ושיכלל את כוחן של מילים וסיפורים מטפוריים כדי להשפיע על בני אדם לשנות את התנהגותם ולסלק את הסימפטומים המשבשים את חייהם ולגייס משאבים בלתי מנוצלים להתפתחות ובריאות.

 

מילטון אריקסון השתמש ב שיטה של "פירוק לגורמים", זוהי שיטה שהמונחה(מטופלת) לא צריכה לנסות להתעלם מהמיגרנה אלא בדיוק להיפך – להתמודד איתה ישירות וזה גורם להשכחת הכאב, אריקסון בראשית הטיפול ציין ואישר את קיומה של המיגרנה וטען כי ייתכן שהיא חיונית לאותו אדם וצריך "לחקור" אותה.

 

דוגמא לטיפול באישה  שסבלה כ- 20 שנים ממיגרנות

מטופלת ציינה בתחילת הטיפול שיש לה התקפי ראש לעיתים קרובות, היא לוקחת משככי כאבים הגורמים לה לתופעות לוואי בלתי רצויות, החלטתי להשתמש בשיטתו של אריקסון , הסברתי למונחה שלפני שמעלימים את הכאב אנו צריכים לדעת למה המיגרנה נמצאת פה, אנחנו לא חולים סתם כך, קודם כל נקשיב לגוף ואחר כך אפשר לרפא.

 

כלומר: האם המטופלת הגיעה לתובנת הרווח של המיגרנה והייתה מוכנה לוותר עליו ו/או מה תפקידה של המיגרנה בחייה והאם היא מצאה דרך למלא את התפקיד הזה בדרך חיובית ומועילה?

 

דוגמא: לתמצית שיטת "פירוק לגורמים"

בקשתי מהמטופלת לעצום את העיניים ובתחילת הטיפול התמקדתי בהרפיה ובנשימות עמוקות ...נושמים בטבעיות – נשימות עמוקות וארוכות...מלווים את הנשימה...פנימה והחוצה...פנימה...והחוצה....שימו לב איך האוויר עובר בתוך בגוף...הנשימה זורמת בקלילות...ניתן לנשימה לרדת כמה שיותר כלפי מטה...לשקוע...ננשוף נשיפה ארוכה...ללא מאמץ...ונדמיין איך עם כל נשימה מתמלא הגוף ברוגע ובשלווה....ועם כל נשיפה משתחרר המתח ואנו רגועות ושלוות...

 

ובקשתי מהמטופלת לענות על השאלות שאשאל אותה כמו: "תתארי לי מה המרחק של הכאב?באיזה צבע את רואה את הכאב?עד כמה הוא כואב?האם ההרגשה היא מחוספסת או חלקה?האם הכאב הוא באותה עוצמה כל הזמן או שבא בהפסקות או כמו דופק?מהו הקצב?מהו הטון?אילו צלילים או תמונות או טעמים או ריחות או תחושה גופנית את חווה? איזה צורה יש לכאב?איזה איבר אחר בגוף מרגיש כבד יותר בזמן המיגרנה?איזה איבר אחר רדום?"

 

המטופלת תיארה את הכאב: כאב מדהים ופועם בקצב מהיר...המתחיל בצד אחד ומתפשט לצד השני..חשה בחילות...תחושה של רעידת אדמה...צורת הכאב כאליפסה וצבעו צבע שחור...והטון צורם כמו באס...הכאב מתפשט לקיבה עם כאבים חזקים...והתחושה מאוד עצבנית ודיכאונית...אני מיד נכנסת לחדר חשוך...נשכבת במיטה עם עיניים עצומות...

 

הכנסתי את המטופלת להרפיה בעזרת נשימות ובקשתי ממנה: "דמייני שאת רואה את האזור הכואב זוהר בצבע ורוד...רך...ספוגי...דמייני "שערות סבתא" ממותקות....והטעם מתוק....תטעמי אותם...תחושי כמה הם טעימות ומתוקות....תחושי איך "שערות סבתא" הממותקות נמסות לך בפה...ולאט לאט הטון הופך להיות נעים לך...הקצב הוא איטי...והצלילים ממש נעימים לך...את נהנית לשמוע אותם עם כל ביס שאת טועמת ומלקקת את "שערות סבתא" ...הטעימות והמתוקות...והכמות הולכת וקטנה עם כל ביס שאת ממיסה אותו בפה...והתחושה היא תחושה נפלאה של הקלה..."

ואמרי לעצמך:

הכאב שלי עוזב אותי כאשר אני לומדת לקבל את עצמי...

הכאב אומר לי מתי לנוח...

הכאב דועך והופך לכדי "שערות סבתא" ורודות רכות...מתוקות..וטעימות

  

פתח כל דימוי העולה בדעתך בעזרת הוספת פרטים ורשמים מכל חושיך. כאשר דימוי הוא מציאותי ושלם, דמייני כי את הופכת אותו לדימוי המנוגד לו.

 

בפגישה שלאחריה המטופלת דיווחה שכל פעם שחשה שההיתקף מתקרב הייתה פוסקת מכל פעילות הייתה נשכבת ומבצעת תרגילי נשימה עמוקות ומיד עוברת לדימויים וזה עזר לה להתמודד עם כאבי הראש.

 

החיים עם כאב, ובייחוד כאב כרוני או חוזר, דורשים התמדה וסבלנות, אל תוותרי התחילי לרכוש את ההרגל להרגיע באופן מכוון את גופך ולדמיין הקלה בכאב, הזכירי לעצמך כי את פועלת לקראת תוצאות ארוכות טווח.

 

מקורות: דמיון מודרך לצורך שינוי.


"שֶׁפַע שֶׁל אוֹר",

מאת: רות שיבר , מטפלת מוסמכת באיזון גוף-נפש המתמחה בדמיון מודרך

 ו- NLP (ניתוב עצבי לשוני), בתמציות פרחי באך, צמחי מרפא ורפלקסולוגיה.

054-4701566

 

 

מה דעתך?    תגובות: כיתבי לנו                          מעניין? שילחי לחברה

 
 

__________________________________________________