דרכי הרפיה להורדת לחצים

מאת: ד"ר מירה חניק

 

עוד:

להוריד את הלחץ

 

 

וגם:

פייסבוק זה לא משחק ילדים

לידה כארוע מכונן

ילד ראשון - ילד שני

לחסן - כן או לא?

מיומנה של דולה

טיפול במחלה נגיפית בפה ע"י חלב עיזים

לצלוח את גיל ההתבגרות

הורות עכשווית

להיכנס להריון - לא משחק ילדים

חינוך ללא חומות

תזונת ילדים בחופש הגדול

אימהות, קריירה ותזונה נכונה

אמא'לה, הילד לא רוצה לאכול

אני לא הסבתא, אני האמא..

תסמונת "מגיע לי!"

איבחון מתבגרים עפ"י כתב היד

רחיצת התינוק

יציבה לקויה ובעיות קשב וריכוז

אישה ישראלית עובדת ובעלת משפחה, מי כמוך אבן שואבת ללחצים ועקות מכל הסוגים:  לא די בלחצים הפשוטים והיומיומיים, כמו הפקקים, הבוסים הלחצניים, אי היציבות בשוק העבודה, המצב הכלכלי והבטחוני? כולנו היינו בסרט הזה, בעיקר כשהמצב הוא לא "איי-איי-איי", והסיכוי לשיפורו לא נראה באופק! אבל, עתה נוספו עליהם גם אי הוודאות והפחדים בהקשר למלחמה האחרונה, או ל"מבצע X", זו שמאיימת עלינו, כאן ועכשיו!

 

כל אלה מעמיסים עליך נטל, עומס, חרדות ופחדים. אבל, גם כשאין ברירה, ולא נוכל להשפיע על המצב "שם, בחוץ", חייבים למצוא לפחות דרכים עקיפות כדי להתמודד עם המתח והקשיים המלווים את חיי היומיום ולהקל מעט על עצמינו.

 

הנה תזכורת למספר דרכים קלות ואפקטיביות להורדת לחצים, שכל אחד יכולה לנסות, ללא קשר למצבה הבריאותי או לכושרה הגופני:

   

התרגעות איטית באמצעות מוסיקה: השמעת  מוסיקה רגועה ונעימה, בעלת קצב איטי או  סוחף, יכולה לעשות נפלאות בסופו של יום עבודה. או: התקינו מערכת משוכללת במשרדכם, ועשו את עבודת הניירת שלכם בליווי קונצרט. יש אומרים כי יצירות  מסוימות של בטהובן נכתבו בקצב המושלם בו צריכות להיות פעימות הלב בעת רגיעה, והם עשויים להיות תרופה נפלאה למצבי לחץ.

   

הרפיה  עצמית: על פי קלטות מיוחדות (הנמכרות בחנויות ספרים), או באופן עצמאי על ידי מתן הוראות מרגיעות לכווץ ולהרפות כל שריר בגוף, החל מכפות הרגליים, ובאופן הדרגתי עד לקרקפת. הרפיה קלה הנעשית בשכיבה או בישיבה נוחה על כסא ישר, אינה יכולה לגרום כל נזק, גם למי שאינו מומחה. עשו זאת בהפסקות שבין הישיבות.  הרפיה מצוינת ניתן גם  להפיק בבית, בתוך אמבט פושר, בעזרת שמנים אתריים או קצף אמבט נעים. הדליקו נרות צבעוניים וריחניים סביבכם, שימו בטייפ את המוסיקה המרגיעה האהובה עליכם, ופשוט, הרפו;

 

קלטות הרפייה ("אודיו" - קלטות שמע) נפלאות של לואיז היי (בתרגום מוצלח לעברית של איריס יוטבת) ניתן להשיג בחנויות סטימצקי או ברוב חנויות הטבע או ה"עידן החדש". מיוחדת ומרגיעה היא הקלטת הנקראית "הרפייה עמוקה".

   

עיסוי גוף מקצועי הניתן על ידי מומחה לעיסוי המתמצא באנטומיה, מסייע להרפיית שרירים, לזרימת דם משופרת, להסרת מחסומים בגוף ולתחושת בריאות ורגיעה מוגברת.

כדאי לנסות עיסוי מקצועי פעם אחת לפחות. ישנן היום חברות המביאות לכם מסז'יסט למקום העבודה! גם שיטות עיסוי אחרות, כגון לחיצות (שיאצו), או רפלקסולוגיה, הם בעלי פוטנציאל נהדר להשגת רגיעה ושחרור מלחץ. כדאי לקבל המלצות מאנשים שכבר ניסו.

   

פעילות גופנית בשיטת אלכסנדר: זוהי שיטה שיתרונותיה מגיעים הרבה מעבר להורדת לחצים גופניים גרידא. בין היתר, שיטת אלכסנדר מלמדת דרכים להגברת המודעות הפיזית, לשיפור הרגלים גופניים, ולחידוד המשוב שמקבלים מן הגוף. מומלצת במיוחד לסובלים מכאבים הקשורים לסוג העבודה (העובדים ליד מחשב למשך שעות רבות, וכד').

   

יוגה - שיטה עתיקת-יומין ממסורת ההינדו, המעניקה למשתמשים בהן גמישות גופנית, אנרגיה מוגברת והרפיה נפלאה. יוגה  היא פעילות פיזית, המתרחשת באולם התעמלות, אולם איננה התעמלות במובן המקובל. ניתן ללמוד אותה מספרים, אבל מומלץ לנסות מספר שיעורים במועדון הספורט. למרות שיוגה היא יותר דרך חיים מאשר התעמלות, היתרונות בהתעמלות מסוג זה הם חוסר הדרישה לאימוץ גופני: לעולם אין עושים בה תנועות המהוות מעמסה פיזית, או תנועות אירוביות כלשהן. להדרכה נוספת, הציצו באתר היוגה.

 

מדיטציה: גם היא אחת השיטות העתיקות, המשלבות מנוחה והרפייה בטכניקות שונות. ישנם עשרות סוגים שונים של מדיטציות. הידועה ביותר, והפופולארית ביותר כיום, היא שיטת ה"מדיטציה הטרנסצנדנטלית". זוהי שיטה שהומצאה ושוכללה ע"י המהרישי יוגי בשנות השישים, ויש לה מספר רב של סניפים ברחבי העולם. מדיטצית TM איננה דת, כת או פילוסופיה. זוהי שיטה  טכנית העוסקת בטכניקה מדוייקת של הרפייה, ומפיגה מתח, חרדה ועייפות. היא איננה מתערבת באמונה הדתית של המשתמש בה, ואין צורך להאמין בתורות מזרחיות או לשנות את אורח החיים בצורה כלשהיא כדי לתרגל אותה. 

 

החברה למדיטציה טרנסצנדנטלית (TM) טוענת למספר של יותר מחמישה מיליון אנשים בעולם המתרגלים את המדיטציה מדי יום. ה-TM נהנתה מהיקף רב של מחקרים רפואיים ואחרים, המצביעים על היתרונות הרבים שלה על שיפור הבריאות) כגון: הורדת לחץ דם, עלייה בריכוז וביכולת הלמידה, ועוד ועוד. קיראו על כך ב- אתר של  המדיטציה הטרנצנדנטלית או באתר בעברית באותו נושא. את הTM יש ללמוד באחד הסניפים של האירגון, ולא ניתן ללמוד אותה מספרים. זאת משום שהשיטה מותאמת באופן יחידני לכל משתמש. אם משלבים יוגה עם מדיטציה, ההתמדה בשיטה זו מסייעת לשיפור ההרגשה בחיי היומיום וגם להעלאת המודעות לדרגות עליונות יותר.

 

רייקי: זוהי שיטת ריפוי בה אפשר לסייע לריפוי גופני ונפשי של אחרים ושל עצמך. אמנם היא לא נחשבת לגישה של הרפייה ע"י רבים, אולם בעיני זוהי אחת הדרכים הנפלאות להתגבר על קשיים נפשיים וגופניים, להפחית כאבים (של גוף ונפש) ולהרגיע.  ניתן ללמוד אותה בקלות רבה יחסית (בקורס ראשוני של כ- 20 שעות), אבל כדאי להתחיל אצל "מאסטר" ידוע, ולא אצל מישהו שלמד אצל מישהו. התחילו באתר של  אגודת הרייקי המסורתי.

 

והכי, הכי חשוב - לא לשכוח לנשום!

 

 

 

תגובות: הגיבי על הכתבה                        מעניין? שילחי לחברה   

 

________________________________________