נשים, עסקים ולחץ

מאת:  ד"ר לינדה קריאף – דוקטור לנטורופתיה וד"ר ורדה בירן - דוקטור לנטורופתיה

 

 

עוד גופנפש:

תרפיה רוחנית

אנרגיה ושיטות טיפול

שיטת פאולה

יוגה צחוק

בהיותי כלה

צמד-חמד מרכזי האנרגיה

תכנית חיים בגיל המעבר

מנופאוזה

ארבע היסודות ברומנטיקה

הצ'קרות: מרכזי האנרגיה שלנו

תזונה וחיי המין

השמנה - מחלת המאה

ויטמין אי וצלקות

סידן - המציל הלבן

עצמותי המתפוררות וצריכת החלב

עד העצם - על אוטיאופרוזיס

סעודות היופי

 

תשעה חודשים של טירוף חושים

הריון: אור שמחה ובריאות

עיסוי בהריון

עיסוי לאם ולילד

תזונה ומתח

יופי חיצוני מתחיל בפנים

מי מחזק אותי? ויטמין בי12

מעשנות ותזונה נכונה בגיל ההתבגרות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

לחץ פיזי או נפשי (סטרס) הוא נושא מאוד רלוונטי לכל אשת עסקים,  במיוחד כאן בארץ.  סטרס הוא חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים.  והשאלה  החשובה היא -

 מה המחיר שאנו משלמות  על הסטרס?

 

סטרס נגרם על ידי מצב שמאיים עלינו או בעיה שאין לנו את האמצעים או את היכולת לפתור. מצב כזה גורם לתגובה פיזיולוגית בגוף (הפרשת הורמונים מסוימים)  שמשפיעה על כל תא ואיבר בגוף שלנו.  ולא משנה אם האיום הוא אמיתי (לקוח לא מרוצה) או דמיוני (אני חושבת שלקוח לא מרוצה), אם הוא פנימי (דלקת או מחלה) או חיצוני (זיהום סביבתי) או אם הוא פיזי (חוסר שינה) או נפשי (דאגה) - התגובה בגוף שלנו היא אותה תגובה.

 

תגובת הסטרס התפתחה במהלך  האבולוציה  כמנגנון הישרדות.  התגובה הפיזיולוגית אפשרה לאדם הקדמון להתמודד עם סכנות קיומיות – כמו בריחה או לחימה בחיות טרף, למשל.

היום אנחנו לא צריכות להלחם באריות - רוב הסטרס נמצא  בתוך הראש שלנו.

אך גם היום פועל בגופינו אותו מנגנון ההישרדות - במצב של סטרס, מופרשים בגופינו, הורמונים הגורמים לעליה בקצב הלב וסוכרים בדם, עליה במתח השרירים, האטה  בפעילות מערכת העיכול , נשימה מהירה ושטחית, עליה בלחץ הדם ועוד.

 

דבר נוסף המאפיין את הסטרס המודרני הוא שברוב המקרים הסטרס לא חולף מהר - הוא כרוני. למשל,  אם הבן שלי מתגייס לצבא כחייל קרבי, עלי להתמודד עם הסטרס הזה לא יום ולא שבוע, אלא זהו מצב של שלוש שנים! כתוצאה מהסטרס הכרוני, רמה של אחד מהורמוני הסטרס ( קורטיזול) נשארת גבוהה רוב שעות היום - וכאן מתחילה הבעיה.

 

רמות גבוהות של קורטיזול לזמן ממושך מכניסות  את הגוף למצב קטבולי - כלומר ,מצב של פירוק - וגורם להרבה נזקים:

  • מוריד תפקוד מערכת החיסון,

  •  מוריד רמות אנרגיה לטווח ארוך

  • מוריד חשק מיני

  •  מחליש את העצמות

  •  מגביר קצב ההזדקנות

  •  פוגע בתפקוד מנטאלי

  •  ואפילו משמין אותנו.

 

  הנזקים מעלים את הסיכון למחלות רבות כמו לחץ דם גבוה, סוכרת, דיכאון, מחלות לב, מחלת אלצהיימר ואוסטאופורוזיס.

 

כמעט בלתי אפשרי לברוח מהלחץ היומיומי. אז מה עושים?

מסתבר ,שהתגובה שלנו למצבי לחץ, היא זו שתקבע כמה נזק יגרם לגופינו ולנפשנו לכן, ככל שנגביר את העמידות שלנו, כך נצליח טוב יותר לעמוד בלחצים המוכתבים לנו ע"י החיים המודרניים.

אז הנה כמה הנחיות שיעזרו לכל אחת להגביר את העמידות שלה לסטרס.

 

1. לאכול ארוחת בוקר - כן כן, האמהות שלנו צדקו.  ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום.  אבל הכוונה היא לא לכוס קפה ועוגייה – (כי זו הדרך הטובה ביותר להקפיץ את הקורטיזול ובכך להגביר את הסטרס כבר על הבוקר), אלא במקום קפה ועוגייה, תתחילי את היום עם ארוחה מאוזנת שכוללת חלבון איכותי כמו ביצה, יוגורט או  גבינת קוטג', לדוגמא.

2. לאכול ארוחות מסודרות -  3 ארוחות ביום או אפילו 4-5 ארוחות קטנות עוזרת לנו לייצב את הקורטיזול ואת רמות האנרגיה שלנו במשך היום. אל תדלגי על ארוחות, מכיוון שרעב מכניס את הגוף למצב של סטרס ( כמו כן גם דיאטות קיצוניות).  אם יש לך יום עמוס לפניך, אל תצאי מהבית בלי אוכל בתיק, פירות, אגוזים, כריך ובקבוק מים.

3.פעילות גופנית - האדם הקדמון הגיב באופן פיזי למצב של סטרס (זוכרת את חיית הטרף?) - אנחנו לא! וכתוצאה מכך, מתח רב מצטבר בגופינו.  פעילות גופנית מתונה - היא הדרך הטובה ביותר להוציא את המתח ולאזן רמות קורטיזול לטווח ארוך.  אפילו 10 דקות הליכה באמצע היום יכולות לעשות פלאים - אז צאי החוצה.

4.שינה טובה - שינה איכותית היא חשובה ביותר לבריאות ותפקוד תקינים.  בזמן השינה הגוף מרפא ומתקן את אשר זקוק לתיקון, מחדש תאים ואנרגיה. כפי שכבר ציינתי, קורטיזול גבוה גורם לפירוק רקמות הגוף ויכול לגרום לנו נזק רב.  כשאנו הולכות לישון, מתרחשת ירידה איטית ברמות הקורטיזול ובסביבות השעה 3.00 בבוקר שוב מתחדשת העלייה שלו  (לפי השעון הביולוגי שלנו). אך אם אנו הולכות לישון מאוחר מדי, לא נשאר מספיק זמן בין הירידה והעלייה בקורטיזול כדי לאפשר לגוף להתאושש. הפיתרון הוא – ללכת לישון לא מאוחר יותר משעה23.00 (עדיף ב-22.00 ). כי יש חשיבות רבה לפעול לפי רצון הגוף ולא נגדו.

5.נשימה נכונה - דקה אחת של נשימה איטית ועמוקה מאוד מרגיעה את מערכת העצבים ומורידה את רמות הקורטיזול באופן מיידי. יש תרגיל מצוין שמומלץ בכל מצב של לחץ:

לשאוף אויר בספירה של 5, להחזיק את האוויר בספירה של 5 ולנשוף בספירה של 5.  לחזור על זה 5 פעמים ולחייך.

 

כנשים מודרניות, אנו נושאות עלינו מטען לא קטן – עבודה, קריירה, בית (כביסה, קניות, ניקיון, בישול..) וגם, במקרים רבים, גידול ילדים וטיפוח הזוגיות.  אנחנו רוצות להספיק את הכול ולטפל בכולם, ומה שקורה הוא - שאנחנו שמות את הצרכים שלנו בסוף הרשימה. אך מה שעלינו להבין, שאם אנחנו רוצות להצליח בעסק וגם לטפל באחרים, הדבר החשוב ביותר הוא בראש ובראשונה לטפל בעצמנו.

 

   *הכותבות הן: ד"ר לינדה קריאף –דוקטור לנטורופתיה

                           ד"ר ורדה בירן-דוקטור לנטורופתיה

"מעברים"-מרכז נטורופתי לבריאות האישה    www.maavarim.net

 

 

מה דעתך?    תגובות: כיתבי אלינו                          מעניין? שילחי לחברה

 

 

 

_______________________________________