כיצד להתמודד עם הלחצים והחרדות בתקופת משבר כלכלי?

מאת: ד"ר פינקי פיינשטיין, מחבר הספר "רגע לפני הפסיכיאטר" (הוצאת אורנית)

 

עוד גופנפש:

הרזיה ללא דיאטה

לרזות ללא מאמץ

אומגה 3

קריסטלים

הצבעים

טיפול על פי חמשת האלמנטים

כואב זה לא אומר שאת לא מאושרת

תרפיה רוחנית

אנרגיה ושיטות טיפול

שיטת פאולה

יוגה צחוק

בהיותי כלה

צמד-חמד מרכזי האנרגיה

תכנית חיים בגיל המעבר

מנופאוזה

ארבע היסודות ברומנטיקה

הצ'קרות: מרכזי האנרגיה שלנו

משבר כלכלי, הן ברמה האישית והן ברמה לאומית, מהווה את אחד מגורמי הסטרס העיקריים של האדם בחברה המערבית. החרדה הבלתי פוסקת ממצב של חוסר יכולת לממן את הצרכים מתגברת ומתעצמת בתקופות כאלה. יש כאלה שבתקופה האחרונה איבדו את מקור פרנסתם או חלק ממנו. ישנם כאלה שחרדים שעקב תהליכי צמצום והתייעלות גם שמם יצטרף לרשימת המפוטרים. חלק מהאנשים מפתחים במצב כזה דיכאון שמתבטא בירידה תפקודית, בירידה בתיאבון, בירידה ביכולת ליהנות, בירידה בריכוז ובעצבנות, וישנם כאלה שהדבר יגרום לחרדות וחששות הולכים וגוברים, ועמם הפרעות שינה, דאגנות יתר וירידה משמעותית ביכולת התפקודית.

 

כיצד ניתן להתמודד עם השינויים הכלכליים הללו, בעיקר כשהם פוגעים בנו באופן אישי?

 

ראשית, הדבר אינו אמור להיות קל, ואין "פתרונות קסם". הדאגות מוצדקות וכן תחושת הדיכאון, אך יש להשתדל שלא לתת להן להשתלט באופן מוחלט על חווית היום יום. הדבר הראשון אותו מומלץ לעשות הוא לקבל את המצב כמות שהוא ולהשתדל שלא לבזבז אנרגיה על כעס עצמי, האשמה עצמית או הפניית אצבע  מאשימה כלפי אדם אחר. איש אינו אשם במשבר כלכלי עולמי, גם לא בן הזוג שלנו, ולכן אין טעם ביצירת כאבים נוספים על הקיימים. יש להימנע ממה שבדרך כלל מעיב על חייו של האדם – ביקורת עצמית מוגזמת. המשבר הכלכלי קיים ושום גינוי עצמי לא ישנה אותו או ישפר את המצב, להיפך.

 

הצעד הבא מורכב מכמה מרכיבים.

מרכיב אחד, מעשי ומוחשי. מרגע שאדם מקבל את העובדה שפוקד אותו משבר, עליו להתחיל להגיב באופן שיסייע לו לעבור את המשבר בשלום. כל מי שמתבייש לרדת ברמת חייו כי התרגל לג'יפ חדש ולבית מפואר, כדאי שיביט לעצמו במראה ושיעשה מה שניתן כעת, לפני שיזמין אליו את אלון גל לשיקום הריסות של חובות ענק. כשיש משבר יש להגיב בהתאם, להתכווץ ולשמור על האנרגיות, וזה כולל ירידה משמעותית בהוצאות כספיות למיניהן. אנשים שעסקו במשך שנים לבנות לעצמם תדמית של מצליחנים עלולים למצוא עצמם כעת בבעיה,  משום שמצבם הכלכלי לא יאפשר המשך התנהלות כזו. מוטב לצמצם ולחכות שהסופה תעבור מאשר לקחת סיכון כלכלי בדמות הלוואה שתיצור אשליה של "הכל בסדר". עצם ההחלטה על צמצום כלכלי משדרת לאדם שיש לו יכולת להתמודד ולהגיב, וזה מעלה את הביטחון העצמי ואת התקווה לעתיד.

 

מרכיב שני – תמיכה. מומלץ לאתר אנשים במצב דומה ולהיפגש מפעם לפעם מתוך מטרה להעלות רעיונות לשיפור המצב. ניתן לסייע אלה לאלה, ניתן ליצור באופן זמני שווקים פנימיים  המאפשרים תחושת הגנה ומרחב הכנסות והוצאות מוגן. מה שלא מומלץ הוא שבעת מפגשים כאלה ינוצל הזמן בעיקר לתלונות ולקיטורים. התאגדות האנשים היא למטרת הדגשת מה שאפשר ולא זמן לקונן על מה שאבד.

 

מרכיב שלישי – שינוי. לעתים משבר הוא הזדמנות גדולה לשינוי. רבים מאיתנו חולמים בתוך תוכנו לחולל שינוי וליצור שגרת חיים שיש בה יותר איכות, יותר הנאה ופחות מרוץ עכברים. דווקא בזמן בו ניטלת מאיתנו השליטה על עתידנו הכלכלי, אנחנו יכולים להסיט לעתים את תשומת הלב לאן שיש לנו שליטה, והוא התשוקות שלנו, החלומות שלנו והמאוויים שלנו. יתכן ודווקא כעת, כשמקורות ההכנסה המוכרים הופכים מעורערים, אולי זהו הזמן לחשוב אחרת ולהתחיל לבדוק – "מה עוד ביכולתי לעשות?" ואולי – "הגיעה השעה להסבה המקצועית עליה חלמתי תמיד", ואולי גם – "אני חושב שאתחיל לפתח את התחביב שלי לדרגה של עסק". מצב של משבר יכול להוליד חשיבה מקורית ולא שגרתית, כזו שכלל לא תבוא בחשבון, בזמן שיגרה יומיומית נטולת דאגות.

 

מרכיב רביעי – תמיד יש משהו לעשות. לעתים, כשהמצב החיצוני, דהיינו – העבודה – קצת מגמגם, זה זמן מצוין, למרות הקושי, לטפל במצב ה"פנימי", כלומר – בבית. זה זמן לשפר את מערכות היחסים ולתת לבני הזוג יותר תשומת לב. הלחץ פוקד את כולם וכולם זקוקים לקצת יותר חיבה, קירבה ונחמה. כמו כן, זה זמן מצוין לתקן בבית, לרוקן ארונות עמוסים, לבנות מדף חדש ולצבוע קיר מתקלף. פעולות התחדשות אלה גורמות לחוויית התרעננות  וחידוש היצירתיות. מכאן יכולים לבוא רעיונות רבים ומעניינים, גם כאלה הקשורים ליצירת כסף. רעיונות טובים לא מגיעים בשעת לחץ. יש לעסוק בבנייה עצמית ובשיקום עצמי, ואז ייפתחו הערוצים הפנימיים שיביאו מקוריות, חדשנות ואופטימיות.

 

מרכיב חמישי – הכר את נכסיך האמיתיים. נכסים כלכליים הינם דבר חשוב, אך אינם מהווים את הנכסים האמיתיים של האדם. ניתן אולי לפטר אותך, ניתן אולי להכניס אותך לחובות ולהגביל את החשבון שלך, למרות שגם דברים אלה לרוב לא קורים למרבית האנשים. מה שלא ניתן לקחת מאיש, בכל מקרה, הוא הנכסים הרוחניים  שלו, את הדעות שלו, את הרגשות שלו, את החברים שלו, את המשפחה שלו, את האהבה שבו ואת החיים שבו. כל אלה נכסים שלא יכולים להילקח, ונכסים אלה גם יכולים לסייע לכל אחד מאיתנו לקום ממצבים קשים וליצור חיים חדשים ונעימים יותר. את הנכסים האמיתיים שום מיתון לא יכול לקחת.

 

טיפים חשובים לטיפול עצמי:

בדומה לדרך בה אני מטפל באנשים, יכול כל אחד לטפל בעצמו, גם במצב של מיתון עמוק וקשיים כלכליים. הטיפול העצמי מורכב משלושה אלמנטים, עליהם יש את הדעת ככל הניתן:

 

1. אהבה עצמית.

 המשוואה פשוטה מאד – ככל שאדם אוהב את עצמו יותר, כך הוא מצליח להפיק מעצמו יותר. אהבה עצמית הינה גשר בין האדם לבין הכישרונות הייחודיים שלו. אהבה עצמית אינה אגוצנטריות אלא  מצב בו אדם לומד להעריך ולכבד את עצמו, כפי שהוא, יותר ויותר, עם הזמן. כל אקט של הפגנת חיבה לעצמך יכול לסייע, גם אם תחילה זה נראה מוזר ומגוחך. אפשר לקחת את עצמך לסרט, אפשר לקנות לעצמך מתנות קטנות, אפשר לחייך אל המראה ללא סיבה ואפשר גם לומר לעצמך מילים של דרבון ותקווה.  אהבה עצמית יכולה לעשות את ההבדל בין הצלחה לבין כשלון. אהבה עצמית חשובה אין כמוה, גם ובעיקר כשהמצב נראה אפור וחסר תקווה. זה בדיוק הזמן להעניק לעצמך דבר מה.

 

2. ביקורת עצמית.

מומלץ בחום להפחית ככל הניתן בביקורת העצמית. הביקורת העצמית המוגזמת רודה באדם ומונעת ממנו לנסות ולפתח דברים חדשים בחייו. הביקורת העצמית המוגזמת נותנת לאדם תחושה שהוא אינו מסוגל לחולל שינויים ומזהירה אותו כל הזמן מפני כשלון. יש לזהות את הביקורת העצמית, לסרב להיכנע לפחדיה, ותחת זאת להעיז וליזום יותר יוזמות והפתעות בחיי היום יום ובמישור התעסוקתי.

 

3. פעילות יצירתית מהנה ומחדשת.

בכל אדם כוחות יצירתיים מיוחדים, למרות שלא כל אחד מאיתנו גילה אותם עד כה. כוחות אלה הם הגאונות הפרטית של כל אדם, הניצוץ האלוהי המופלא שמכיל כל אדם, באשר הוא. פעילות שיש בה יצירתיות וחידוש גורמת להעלאת הביטחון העצמי, מציפה את האדם ברעיונות ובמקוריות, ומאפשרת מרחב חדש של פעילות ושל יכולת התמודדות עם מצבים שונים. יתרה מזאת, קיים עונג רב בפעילות יצירתית מחדשת, וזה כשלעצמו משפר מאד את איכות חיי היום יום, גם כשמסביב הדברים נראים, לעת עתה, עגמומיים וקשים במיוחד.

 

_

 

* "רגע לפני הפסיכיאטר" (הוצאת אורנית) נכתב במטרה לסייע לכל אדם לעבור תקופות שפל בחייו, בעזרת הריפוי העצמי הקיים בתוכנו ולא להקלע לדכאון מייאש ומשתק.

 

מה דעתך?תגובות: הגיבי על הכתבה             מעניין? שילחי לחברה

  הכתבה : כיצד להתמודד בימי משבר ולחצים שהיא בעצם תתמצית מספר: רגע לפני הפסיכיאטר, כל כך מהחיים. זה בעצם. אם האנשים שסביבנו היו יודעים שהם אלו שאחראים לחייהם בכל מיני דרכים לא היו זקוקים לפסיכיאטר ולא לרגע שלפני.
כל אשר קורה היום בעולם זו תנועה חזקה של מודעות שהזיזה את אשר שייך לאנרגיה ישנה. אלו אדוות של תודעה באנרגיה החדשה. העולם נמצא במצב של שינוי , של שיחרור תקופה ומעבר לתקופה חדשה לחלוטין.
לכל אחד יש הרבה מה לעשות עם עצמו בעצמו. הספר הזה הוא ממש מתאים לזמננו ומראה לנו את האפשרויות שטמונות בכל אחד מאתנו לכלכל את מהליכיו בעולם משתנה.
אחלה ספר!
אור ואהבה
רחל פריזנט

______________

מברכת
את האדם שהביא כתבה זו
ומודה לאתר שאפשר לי להגיע לקרא בה
סוף שבוע ניפלא
א.א

_______________

כל הכבוד - מתאים בימים אלה.

פ.

_______________

הכתבה בשעת משבר כלכלי
זו כתבה העוסקת באמת האמיתית הפנימית של כל מי שעובר תקופה שכזו.
הדילמות של מי אני?מה הייתי?איך יסתכלו עלי?באיזה תפקיד הייתי ולמה אני הולך?
הכתבה מיישרת לנו בעצם את המחשבות והספקות ונותנת לנו לגיטימציה להחלטותינו.
זה לא סוף העולם במקום מנכ"ל להיות איש אלמרקטינג
במקום מנהל מכירות,למכור מדלת לדלת
התקופה תעבור,יצוצו נושאים חדשים אפיקים חדשים אנשים חדשים
וכמו שנאמר "המוות הוא התחלה של חיים חדשים"
כך יש להבין את המצב לקבל אותו ובשקיקה להיות בו.
תודה על שפתחתם לי את הראש והוצאתם מתוכי את תחושותיי וספקותיי
--
זך-בעז

_______________________________________