העסק שלך

 סידרת מאמרי הדרכה להקמה ופיתוח של עסק חדש

 

"כסף זה לא הכל"! - או: איך לעורר מוטיבציה בעובדים שלך

מאת: ד"ר מירה חניק

 

 

עוד בנושא זה:

העסק שלך

האם כל אחת יכולה להצליח?

איך תבני עסק משגשג

שווקי את עצמך חינם ברשת

בואי נעשה עסק משלך

עסקאות ברטר

בלוג לקידום העסק שלך

עצות רגישות לניהול עסק

המיתון כבר כאן!

ואלה שמות

מיתוסים על יחסי ציבור

 

הכסף שלך:
מסגרת האשראי שלנו 2006

אישורי שהיה לפחד

לשמור על ערך הכסף

לא גומרים ת'חודש

ענייה עשירה ומבוססת

הבנק לא מאפשר להגדיל את האוברדרפט

איך אוכל להמשיך ברמת החיים שלי?

את מחליטה כמה מס לשלם!

 

כבעלת עסק קטן משלך, את בוודאי מודעת לחשיבות של מה שאנו אוהבים לקרוא: "הגורם האנושי". פרושו שהאנשים המועסקים בעסק הם המשאב החשוב ביותר שלו, ויש לקחת בחשבון את צורכיהם, יכולותיהם, בעיותיהם, וגורמי המוטיבציה שלהם כדי להצליח בעסק.

 

כל עסק כלכלי באשר הוא, נשען על יותר מאשר מוצרים או שירותים. גם אם העובד\ת היחיד שלך הוא\היא פקיד\ה או מזכיר\ה או ספק\ית, הקשר שלך איתו\ה חשוב ביותר, בפרט בגלל הצורך שלך להרוויח כסף, לפתח את העסק, ולתפוס את מקומך בשוק הכלכלי.

 

אולם מה עושים כשהמשאבים הכלכליים שלך מוגבלים? איך מחזיקים בעובדים, מתגמלים אותם וממריצים אותם לתרום יותר ויותר כאשר המסגרת הכספית מוגבלת?

 

"אנשים מבינים רק כסף", היא אימרה שאני שומעת מהרבה בעלי עסקים או מנהלים מתוסכלים, המרגישים שהם במעגל סגור: אי אפשר להרוויח כאשר העובדים לא נותנים את המירב, ואי אפשר להוציא מהם את המירב אם לא נותנים להם תגמול כספי. אולם, אמירה זו אינה עומדת בבוחן מציאות ריאלי.

העובדות, שהוכחו כבר על ידי חברות מצליחות רבות, אומרות כי ניתן לעורר מוטיבציה בעובדים, ללא תשלום כספי ביד. הנה כמה מהן:

 

זוזי מדרכם: במיקרים רבים, העובדים שלך ירוצו קדימה אם רק תסורי מדרכם. הקטיני את כל הבקרות שאינן חיוניות, והשאירי את הנחוצות ביותר, כדי למנוע טעויות פאטליות. היכנסי לתמונה רק כדי למנוע אסון. בכל המיקרים האחרים - הרשי לצוות העבודה לעסוק בשלו ללא הטרדה.

   

הציבי להם אתגרים: הישג מקצועי הוא אחד מגורמי המוטיבציה הגדולים. אנשים ילכו אחריך במדבר, בארץ לא זרועה, כדי להגשים את חלומותיהם המקצועיים. הרשי להם לפתח ולהתפתח בתחום עיסוקם, אפשרי להם למידה, והם יעניקו לך בחזרה עשרת מונים.

   

צלצלי בפעמון האזעקה: הזהירי את עובדיך כאשר המתחרה שלך בשוק עומד לגבור עליך. צרי אווירת פרנויה אירגונית. כדבריו של אנדרו גרוב )נשיא "אינטל" העולמית(: "רק הפרנואידים שורדים"! הסבירי לאנשיך את משמעותו של מצב החירום, ודרשי מהם לשאת באחריות לתיקונו.

 

חגגי את הנצחון: השתמשי בפרסים סימליים ובטיקסי הערכה כדי להזרים אנרגיה והתלהבות למערכת ולגרות את יצר התחרות. רוב החברות המתבססות על מכירות, מצליחות להעלות מדי שנה את רף הריווחיות שלהן, באמצעות פרסים חומריים )בערך של אחוזים מן המכירות(, או תגמולים סימליים, כמו תעודות הוקרה או מדליות.

 

טפחי תרבות אירגונית: האקלים החיובי באירגון, שווה לחלק מן האנשים, לא פחות מהכסף בבנק. גם אם העסק שלך הוא שירות הסעדה המעסיק 2-3 איש, אווירה אירגונית המטפחת יצירתיות, הזדהות, ואחוות יחידה, היא כמו תרופת פלא ליצרנות של עובדייך. טפחי אותה!

 

** המאמר הופיע לראשונה בעיתון-פקס "כאריזמה".

ד"ר מירה חניק 1999-2015.

 

  ____________________________

תגובות: כיתבי אל האתר                                           שילחי לחברה

 

__________________________________________