קשרים קשרים

מאת: ד"ר מירה חניק

 

עוד ב"הדרך למעלה:

ארכיון מאמרים

  בריאות

כל הטיפים

  סגנון חיים

 יעוץ

  כיתבי לנו

 

כתבה זו מיועדת לנשות עסקים ולכל מי שמעונינת לקדם את הקריירה שלה:
האם יש לך רשת קשרים? האם את מסתייעת ברשת שלך כדי לקדם את עצמך וכדי להשיג דברים שאינך יכולה להשיג אותם לבד: מידע, ידע, טובות וסיוע מסוגים שונים?


אם אינך מודעת ליתרונות העצומים שיש לרשת קשרים כדי לקדם את הקריירה שלך -  הרי שאת גדלת כמו רובינו הנשים, שלא חינכו אותנו להשתמש במקורות כוח. רשת הקשרים שלך יכולה להיות מקור אדיר של עוצמה אישית וארגונית בעבודה או בעסקים. הנה עשרה כללים חשובים כדי לפתח את רשת הקשרים שלך ולהפיק  ממנה את המיטב:

ראי כל מצב כהזדמנות ליצור קשרים ולהגדיל את רשת הקשרים שלך.

שאי תמיד כרטיסי ביקור בתיקך או על גופך. אפילו כשאת הולכת לים - אל תשכחי את כרטיסי הביקור שלך בבית! כרטיס הביקור הוא האמצעי הטוב ביותר שלך להישאר בקשר עם אנשים שאת פוגשת. אם אין לך כרטיס ביקור - רכשי מבית דפוס מאה-מאתיים כרטיסים מיד. אם את חושבת שאין לך כסף כדי להשקיע בכרטיס ביקור (המחיר בבית דפוס - כמאה ש"ח לכמה מאות כרטיסים פשוטים), בקשי ממישהו שיכין לך כרטיסים במחשב. לא בא לך על כרטיס ביקור? כיום, כרטיסי ביקור הופכים לפחות רלוונטים במקצועות מסויימים - עשי שימוש בחתימה אלקטרונית. הפרטים שאת כותבת על עצמך, ופרטי יצירת קשר - צריכים להופיע בסיום כל התכתבות בדוא"ל. בקשי את כתובת הדוא"ל מכל אדם חדש שאת פוגשת בכל סיטואציה - חברתית או מקצועית.

השתמשי בכרטיסי הביקור באופן הדדי - חלקי אותם לכל מי שאת פוגשת - לעולם אינך יודעת מי ירצה את שירותייך או את המוצר שלך, או מי יזדקק למידע ממך. כשאת  פוגשת אדם בארוע - במיפגש מקצועי, או במסיבה, באוטובוס או במספרה - התענייני במעשיו: במה הוא עוסק, מי לקוחותיו, מה היו מקומות עבודה קודמים שלו, איזה מכרים  משותפים יש לכם. וכמובן, החליפי איתו כרטיסי ביקור (או כתובת דוא"ל).

עשי שימוש מושכל בכל כרטיסי הביקור\המידע שאספת. שימרי אותם באופן מסודר, לפי אלף-בית או לפי נושאים או מקצועות. רישמי מאחורי כל כרטיס פרטים חשובים על האדם, שכדאי לך לזכור בעתיד: למשל, מישהו אמר לך שבחברה בה הוא עובד יתחילו בעוד חודשיים לחפש אדם למישרה שאת מתעניינית בה? רישמי את התאריך המיועד על הכרטיס ותוכלי להרים טלפון במועד הנכון.

התייחסי לכל מידע על אנשים כאל מידע חשוב ורלוונטי. למשל: תוך כדי סירוק שערך, מגלה לך הספר שלך כי אשת אחיו עובדת בחברת היי-טק, ואת מעוניינת למצוא תפקיד בחברה מתקדמת? את זקוקה לאישה זו! קחי ממנו פרטים נוספים, ובקשי שידבר איתה אודותייך. צרי קשר במועד המקובל עליה.

אל תתביישי! בושה איננה תכונה רצוייה למי שרוצה להתקדם. אנשים זקוקים זה לזה כדי לקדם רעיונות ומעשים. כשאת יוצרת קשר עם מישהו לצורך איסוף מידע או סיוע כלשהו, את מעניקה הזדמנות למישהו לעשות מעשה טוב ולסייע. בהזדמנות אחרת, תחזירי לו טובה, ואם לא לו - אז למישהו אחר שזקוק לך.

רשת קשרים היא תמיד הדדית. מי שרק לוקח, משתמש וזורק, ישלם בסוף מחיר  גבוה וכואב. ראי את רשת הקשרים שלך כהזדמנות לתת ולקבל: היום את מסתייעת במישהו, ובעוד שבוע או שנה, אדם זה - או אחר - שזקוק לך יסתייע בך.

אל תתעלמי מפקידות , מזכירות ו"שומרי שער" חשובים אחרים. יש אנשים
המעונינים להגיע אל האדם "בצמרת", וחוטאים בהתעלמות מאלה המסייעים לו
והמובילים אליו. אולם, לא רק אלה שנמצאים בעמדת כוח יכולים לעזור לנו.
לפעמים פקידה או עוזרת של אדם בעל תפקיד יכולה לפתוח דלתות באופן
יעיל יותר. יש אנשים המתייחסים אליהן בזלזול או מתעלמים מהן - אל תהיי ביניהם. חשוב לתת להן כבוד, הערכה ותשומת לב שמגיעה להן כאדם. לעיתים קרובות, אם רק תבדקי, תיווכחי עד כמה המזכירה היא פיקחית ומבינה עניין, וניתן ללמוד ממנה פרטים או ידע חשוב בתחומים שאינם מוכרים לך - בעיקר על הארגון שלה. מניסיוני נוכחתי כי מזכירות רבות שמחות לעזור ולטרוח עבורך - אם רק הענקת  להן יחס אנושי.

רשת קשרים היא דבר הדדי - אבל היא איננה אינטרסנטית ואופורטוניסטית!
הקפידי תמיד לתת יותר ממה שאת מקבלת! אל תשתמשי באנשים ותזרקי אותם!
כבר אמרתי זאת קודם, אולם כלל זה הוא החשוב ביותר בניהול מערכת קשרים
אפקטיבית. חשוב לראות את רשת הקשרים שלך כמאגר של אנשים אותם את
מטפחת כי את מעוניינת בטובתם, ולא רק כמקור לניצול.

ומצד שני -
לא צריך להרתע או לחשוש מבקשת עזרה, מידע או סיוע במחשבה
ש"בעתיד אהיה חייבת". כך עובדת רשת קשרים: אנחנו מקבלים ונותנים כפי
יכולתנו. לעיתים אדם מסויים יעזור לך, אולם לא יבקש תמורה, או שלא יהיה לך
מה "להחזיר" לו. אבל יהיו אחרים שיסתייעו בך ולא תבקשי מהם דבר בחזרה.
כך פועל העולם.


הפכי את מערכת הקשרים שלך למאגר ומשאב של כוח, ותיווכחי במהרה כיצד
היא תסייע לך להיות במרכז העניינים

 

   
_________________________________________________