סודות ההצלחה בתפקיד חדש

מאת: ד"ר מירה חניק

 

עוד במדור עבודה:

נטוורקינג

המדריך ל"וורקוהוליסטית"

האושר ככלי ניהולי

מקצוע מושלם?

ניהול והפסיכולוגיה החיובית

אבטלה - הפנאי החדש

להשיג עבודה בזמן מיתון

חושדים שאתם מועמדים לפיטורין?

אות המעסיק המתקדם

עוד על הצלחה בראיון עבודה

לשחות עם כרישה

אנרגיה טובה בעבודה

משפחה או עבודה - קונפליקט

לכוון למטרה

איך נצמצם את פערי השכר בין גברים ונשים

מנהלת בעולם של גברים

זכויות העובדת בטיפולי הריון

האם את מנהיגה?

הורות כבית ספר לעסקים

האם את מנהלת רוחנית?

 

 

 

 

 

אחד הדברים היכולים להיאמר לטובת שינוי בתפקיד - כניסה לתפקיד חדש בארגון, או לתפקיד ניהולי - הוא ההזדמנות לפתוח דף חדש. זהו זמן המתאים לחשבון נפש, לבדיקה עצמית, ולפתיחת דלתות להזדמנויות חדשות. במקום התדמית הישנה, שהייתה עשויה להיות חטוטרת עבורך בתפקיד הקודם, נוצרת הזדמנות להתחיל מחדש ולברוא את עולמך.

 

גם אם את כבר מנהלת ותיקה, או אם מעולם לא היית אחראית על אנשים, כדאי להתעדכן מעט על גישות החדשות על ניהול אנשים: גישות אלו מדגישות כיום כי המשאב האנושי הוא המשאב החשוב ביותר העומד לרשותך בארגון - ללא קשר לתחום המקצועי או הניהולי שלך.

 

גם אם מעולם לא החשבת את המרכזיות של הקשר עם אנשים, כל תפקיד  - מקצועי או ניהולי - מחייב אותך להקשיב לאנשים, לאמן אותם, ולהפוך אותם לשותפים בכל תהליך ארגוני.

 

הנה מספר דרכים בהן ניתן להתחיל "ברגל ימין" כל תפקיד חדש, באמצעות השימוש הנכון במשאב האנושי:

 

הזדמנות לצמיחה: הסתכלי על התפקיד החדש כעל הזדמנות לפתוח דלת חדשה, לצמוח ולהתפתח. התבונני באפשרויות הלמידה שמעניק לך תפקיד זה. איזה מיומנויות חדשות ניתן לרכוש בו? מה אפשר ללמוד מן האנשים? את מי תוכלי להפוך לבני בריתך? תני לעצמך הזדמנות ללמוד כמה שיותר ולהגדיל את המשאבים שלך: הגישה המצ'ואיסטית של "אני יודע הכל, ואני אומר לכם איך לעשות" כבר איננה רלוונטית בעולם המורכב והכאוטי של שנות האלפיים. הגדירי את תפקידך כמרכז של איסוף מידע מאחרים, ושיתוף הסביבה בקבלת החלטות.

 

 הכירי את האנשים: גם אם התפקיד החדש הוא באותה יחידה בה עבדת, ללא ספק, תזדקקי להכיר אנשים חדשים איתם תעבדי, או לפחות להכיר אותם מן הצד האחר ; זה שעוד לא הכרת בתפקידך הקודם. אל תצטמצמי בפעילות המקצועית שלהם. שימי לב במיוחד למערכת הערכים של כל אחד, לתפיסה המוסרית שלו, לדפוסי התנהגות ותקשורת. מהם "אזורי הנוחות" של כל אחד מעובדייך החדשים? השתדלי במיוחד לא להצמיד להם תוויות, ולא להיצמד למה שאת כבר יודעת עליהם מקודם. אם תפתחי רגישות מוגברת למרכיבים הסמויים של ההתנהגות, החשיבה והתפיסות של עובדיך, תזדמן לפנייך הזדמנות פז ליצור צוות מנצח.

 

 הרפי מן הדעות הקדומות: נסי להיות פתוחה וחסרת-פניות בקשר לקביעות שלך לגבי האנשים איתם תעבדי. אנשי מכירות מסוגלים גם להיות מנהלים טובים; אנשים הבאים מארגון ציבורי מסוגלים ללמוד את המנטליות של שוק כלכלי. אל תקני את כל החבילה של דעות קדומות לגבי נשים, גברים, מבוגרים או צעירים. כל אדם הוא אחד ויחיד בפני עצמו. תני להם צ'אנס להפתיע אותך!

 

 הכירי את הפוליטיקה הארגונית: בימים הראשונים בתפקידך החדש, יגיעו אלייך מסרים מסוגים שונים. חלקם מאנשים שיש להם אינטרס מיוחד שתדעי מה שהם מעונינים שתדעי. אל תאמיני באופן עיוור לכל מה שמספרים לך; שמרי על גישה אובייקטיבית. אחד המימדים שמהם נשים נוטות להתעלם הוא הפוליטיקה בארגון. היי מודעת לפוליטיקה הארגונית ולסדר-היום הסמוי של אנשים: נסי לבסס את דעותייך על פרוייקטים ועל אנשים - על המציאות כפי שתגלי אותה בהמשך. היזהרי גם מאנשים הגוררים אותך לרכל על אחרים. לשון מתגלגלת עלולה להביא עלייך צרות מן ההנהלה ומן העובדים כאחת.

 

 העבירי מסר ברור: אם נבחרת לנהל צוות או להוביל קבוצה חדשה, נסחי מסר חזוני ברור וסוחף לגבי מטרותייך ומטרות הקבוצה שלך. שדרי את המסר בדרכים ציוריות: ספרי להם סיפור, או ציירי להם דימויים מלהיבים, שיירתמו אותם למטרותייך. השקיעי כבר בשלב  הראשון ביצירת מוטיבציה והתלהבות מן המסרים שלך. הניהול באמצעות רגשות הוא הכלי העוצמתי ביותר הקיים היום כדי להניע אנשים ולגרום להם לתרום יותר לארגון.

 

 הקשיבי לכפיפייך: טפחי את כישורי ההאזנה שלך. לעובדייך החדשים יש מה לתרום לך, בעיקר משום שהם היו פה לפנייך. הקשיבי להם, שאלי שאלות. התגברי על הדחף לנאום או להרצות להם, ובמקום זה - הקשיבי. נסי להבין וללמוד מהם. אנשים יהיו מוכנים לשתף פעולה בקלות רבה יותר כאשר הם משוכנעים שאת מעונינת להקשיב ומחשיבה את דעתם.

 

   הגיבי על הכתבה                                 מעניין? שילחי לחברה

________________________________________