הפרלמנט שלנו: מאמרי מערכת מאת הגולשות

כאן יתפרסמו מאמרים מפרי העט של הגולשות - יש לך דעה? הביעי אותה!

 

העדפה מתקנת – כסות למיעוט נשים בכנסת

מאת: רות אילת

11.12.06

 עוד כתבות ב"פרלמנט שלנו"

 

 ארכיון המאמרים

  פורומים

  יעוץ

 טיפים

 הבריאות שלך

 

עוד על צרכנות

"בית הנבחרות" עיתון פוליטי

 על המאבק של החד-הוריות

תרומת הטיפול הפמיניסטי

 

ייצוג של 50% נשים במוסדות השלטון ובכל דרגי קבלת ההחלטות – היא חלק אינהרנטי מהפרוצדורה הדמוקרטית הראויה במאה ה-21, ולא תוכן = הכללתן של נשים צריכה למצוא את ביטויה במסקנות ובהצעות לשינוי מבנה הממשל בישראל.

 

יש לשדרג את הפרוצדורה הדמוקרטית לנתוני המאה 21 – ייצוג שווה של נשים וגברים בזירה הציבורית היא זכות טבעית של כל אזרח במדינה. דרישה צודקת זו היא זכות שלילית - כלומר אין לשלול מנשים את הזכות לקבוע את עתידן זכויותיהן וחובותיהן בדיוק כפי שזכות זו מוענקת לגברים, שהרי הנשים במאה ה-21 תורמות מיכולתן לכל תחומי החיים בדיוק כמו הגברים.

האפליה המתקנת שאמורה הייתה לתקן את המצב היא כלי שיש לו קונוטציה שלילית -  ("אין מספיק נשים מתאימות" וצריך "לאפשר להן גם אם אינן מתאימות") לא רק שלא הביאה לתוצאה המתבקשת אלא גם עומדת למכשול – זהו כלי מיושן, אין בו נחמדות אלא התנשאות. כיום יש לא מעט מקרים שההעדפה המתקנת (שאינה דורשת ייצוג שווה אלא שריון של אחוז מסוים הנמוך מ-50%) מונעת מנשים להגיע לתפקידים בגלל ההקצבה של מספר המקומות על-פי העדפה המתקנת.

 

אחד מתפוקות החמורות ביותר של כלי זה היא מספרן המצומצם של הנשים שהמפלגות מציגות לכנסת.

ומכאן מספרן הנמוך בכנסת.

 

אם הגברים כה חרדים לגונן על הנשים ומספיק ג'נטלמנים כדי לפתוח את הדלת לנשים (או מתוך נימוס או מתוך האמונה שאין להן מספיק כוח לפתוח את הדלת בעצמן) שיתכבדו גם ויציעו להן את הכיסא ליד שולחן קבלת ההחלטות שנגיע לייצוג שווה.

יש בנמצא מספיק נשים מוכשרות יותר ומוכשרות פחות (בדיוק כמו גברים) לאייש ולמלא את כל התפקידים הנדרשים כדי להגיע לייצוג שווה.

אי לכך יש לשדרג את הפרוצדורה הדמוקרטית לתנאי המאה ה-21 ולקבוע בחוק את חובת נוכחותן של הנשים במוקדי קבלת ההחלטות על סמך שמירה על הזכות השלילית שאין למנוע מהנשים ייצוג שווה בכל מוקדי ההחלטות.

הבעיה שכדי לבצע שינוי כזה יש צורך להישען על הרוב המצביע שהוא כרגע הגברים. שום עוצמה נשית ושום מהלך פנים מפלגתי לא יכול להתרחש ללא שינוי הפרוצדורה הדמוקרטית שתכתיב את הדרישה החוקית של ייצוג שווה.

 

מכיוון שאיננו ביוון הקדומה ונשים נחשבות לאזרחיות מלאות, נוצר מצב אבסורדי שלנשים שהן 50% מהאוכלוסייה לא רק שאין ייצוג הולם במוקד קבלת ההחלטות, אלא שההחלטות המתקבלות הן ברוב קולות של גברים. כלומר זכויותיהן וחובותיהן מעוצבות ומוגדרות על-ידי הצבעה של רוב גברי.

במאה ה-21 כאשר נשים לוקחות חלק בכל תחומי החיים הפרוצדורה הדמוקרטית תכלול מרכיב חובת ייצוג על-פי יחסן באוכלוסייה.

לא מדובר כאן במיעוט לאומי שדורש אוטונומיה, או מדינה כמו כן אין כאן מדובר בשסע דתי, עדתי או כל שסע אחר – הנשים הן חלק שווה לחלקם של הגברים בכל שסע ושסע.

כן חצי מהאוכלוסייה שכוחה הוא כמו זה של מיעוט. אבל כידוע לכן בדמוקרטיה יש חובה על הרוב להגן על זכות המיעוטים (שנקראים כך בשל מספרם המצומצם).

אי לכך במצבנו כרגע איננו מגיעות בשיטה הדמוקרטית גם לשמירת זכויותינו. השיטה אפילו אינה מגוננת בצורה ג'נטלמנית = אינה פותחת את הדלת לנשים ומגישה לה את הכיסא כדי שתתיישב מסביב לשולחן קבלת ההחלטות.

אם תסכלנה על סקנדינביה תראינה ששם יש חובת שיתוף נשים של 50%.

אי לכך דרשתי כחברה בועדת הנשיא לבחינת שיטת הממשל לכלול בסיכומים הרבים שנעשו לגבי שינוי שיטת הממשל ובחינת מבנה הממשל דיון מעמיק בהכללת נשים על-פי יחסן באוכלוסייה לתוך המערכת שאמורה להיות דמוקרטית ואורה לייצג את האוכלוסייה שעליה היא אמורה למשול ולה היא מכתיבה את חוקיה.

 

ומדוע זה כל כך חשוב?

זווית הראייה – לגברים ולנשים זוויות ראיה שונות. לא מדובר כאן בביטול האחד בפני השני, אלא בראייה של שתי הזוויות.

אתן לכן שתי דוגמאות (שהן דוגמאות של תוכן שאם הנשים תהיינה במוקד ההחלטות וההצבעה על חוקים הם יהיו שונים) להמחשה:

  1. בינוי ערים – יש לקחת בחשבון את מיקומם של האזורים שבהם יטופלו הילדים (המשאב העתידי של המדינה שנוצר כתוצאה משני המינים מן הסתם) כך שיהיו קרובים לבית שיהיה קל להביאם לשם ולהחזירם. (להזכירך שלא לכולם יש מכוניות ואם יש מכונית אחת בדר"כ הגבר הוא זה שנוהג בה) ולכן הגברים אינם רגישים לצורך התכננוני הזה.

  2. אחריות המדינה לטיפול בילדים (שהם מן הסתם מוצר גם של הגברים ולא רק זה הם המשאב הרציני של המדינה ואפילו בעיניים גבריות הם המאגר העתידי של לוחמי הצבא) אי לכך המדינה צריכה לקחת אחריות לטיפול בילד מרגע היוולדו ולתת לילד את המענקים = כמו בשוודיה שהמדינה מטפחת ומממנת את גידול הילדים ואת חינוכם.

 

מכאן שכל שינוי השיטה כדי שהתוצאות של תפקוד המשטר תהיינה טובות יותר, הן עבור נשים והן עבור גברים, צריך שיכלול חובת ייצוג 50% לנשים כי הן בעלות יכולת לאזן ולכן לשפר את צורת ההסתכלות על המערכת כולה בכל תחום ותחום כך שתשפיע טוב על כלל האוכלוסייה (גברים, נשים, ילדים, מבוגרים).

 

 

רות אילת

חברת ועדת הנשיא לבחינת שיטת הממשל בישראל

דוקטורנטית במדע המדינה אונ' ת"א

 

 

 

 מתנגדת? מסכימה? יש לך דעה משלך?

הגיבי על הכתבה. הכתבות המתאימות ביותר יתפרסמו באתר.

 

 

 

__________________________________________