איך בוחרים כיוון מקצועי בצורה נכונה

מאת: אירית רוטרובין

 

 

עוד במדור עבודה:

לשחות עם כרישה

אנרגיה טובה בעבודה

משפחה או עבודה - קונפליקט

לכוון למטרה

איך נצמצם את פערי השכר בין גברים ונשים

מנהלת בעולם של גברים

זכויות העובדת בטיפולי הריון

האם את מנהיגה?

הורות כבית ספר לעסקים

האם את מנהלת רוחנית?

האם אוכל לחזור מחופשת הלידה?

כיצד נפרוץ את תקרת הזכוכית?

למה את נשארת בעבודה שלא מתגמלת?

 

 

 

 

מי משפיע על תהליך קבלת החלטות? כל המספרים והסטטיסטיקות  איך תהליך אבחון עם איש מקצוע יכול לעזור? מה היא שיטת- פסיכו-כירולוגית?  מה ללמוד ?

 

מומחים בענף התעסוקה מעריכים כי בשנת 2007 צפויים למעלה מ-150.000 ישראלים למצוא את עצמם מקבלים החלטה על קריירה ראשונה או שנייה.

 

מעל 70% הם צעירים, משוחררי צבא, שמוצאים את עצמם לוקחים החלטה על הכיוון המקצועי שלהם בגיל מוקדם ביותר (22-26).

 כ-30% הם קהלים בוגרים יותר, רובם מועסקים, חלקם מובטלים המעוניינים בהסבת מקצועית ושינוי קריירה.

 

במשאלים שנערכו בשנים האחרונות בין אנשים הנמצאים בתהליך קבלת החלטה של לימודים וקריירה מגלים ש- 93% בממוצע טוענים "הייתי מעוניין להיעזר בכלי יעוץ שיסייע לי בהחלטה", אך בפועל, רק 3 מכול 100 ישראלים פונים לגורמי יעוץ והכוונה מקצועיים.

  

מי משפיע על תהליך קבלת החלטות

בעולם רב האפשרויות כמו שלנו קשה להחליט, הגיוון ואפשרויות ההשכלה המרובות שמציפות את השוק מביאות לדילמה ואנחנו מוצאים את עצמנו נעזרים במקורות מידע שונים.

 

מסקרים עולה נתון הממחיש את התופעה,  58% מקרב הנרשמים ללימודים בישראל מחשיבים את דעתם של חברים או קרובי משפחה, כגורם העיקרי המשפיע על ההחלטה של בחירת המקצוע ומוסד הלימודים. כלומר, המשפחה מכוונת אותנו להיות עורכי דין  והחברים שלנו אומרים שכדאי "רק באוניברסיטה". ואנחנו, מוצאים את עצמנו על ספסל הלימודים אחרי שהוצאנו 10.000 שקל על קורס פסיכומטרי ושיפור בגרויות.

 

חוסר המודעות שלנו בעודנו צעירים בני 20+ וההשלכות של קבלת ההחלטות בסגנון הישראלי  של "יהיה בסדר" מובילים לתופעות שמראות שאחד מכל ארבע = 25% מהסטודנטים  לא מסיים שנה א'. האסימון נופל בסיום השנה כאשר מבינים שיש פער עצום בין מה שחשבו על המקצוע ובין מה שקורה באמת.

 

חלק מהלומדים מחליף חוג, חלקם מפסיק ללמוד, וחלקם משנים כיוון לגמרי או פונים ללימודים במוסד אחר.

 

אך מה אנו יודעים בגיל 22 על מה עושים רואי חשבון או אדריכלים?  אנחנו מדמיינים.

ועל סמך הכרות אישית עם בת-דודה מעצבת אופנה מפורסמת או אבא מהנדס בניין ,  קורה שאנחנו לוקחים החלטה בלי לדעת עם אילו קשיים אנו צפויים להתמודד במהלך הלימודים.

 

בעולם רב האפשריות כמו שלנו קשה להחליט "מה אני רוצה להיות". החיפוש אחרי הדבר האמיתי שייתן לנו משמעות,כסף ועניין הוא לרוב חיפוש של שנים. 61% מישראלים הבוגרים בעלי מקצועות , תארים והכשרה היו מעדיפים לעסוק במקצוע אחר.

כ- 28% מרוצים חלקית או מתלבטים לגבי הכיוון  שבחרו ורק 11% קמים כל בוקר בלי ספק אחד בלב.

 

 לעיתים זה פשוט עניין של זמן ואתה מצליח, לעיתים החיפוש הוא   סיפור מתסכל וארוך שנימשך שנים יקרות מדי.

אם אתה מרגיש  שזה כבר לא יקרה מעצמו ושחבל על הזמן כנראה הגיעה השעה לעשות מעשה ולזרז את מציאתו.

  

אז מה אפשר לעשות ? נעזרים בגורמים מקצועיים

כמו החלטות על קניית דירה או רכישת רכב ואפילו החלטה על על נישואין ובכלל  על לימודים וקריירה יש השפעה מהותית על עתידנו בכל ממד אפשרי- כלכלי, נפשי, וחברתי.

  

איך תהליך אבחון עם איש מקצוע יכול לעזור?

דרך ייחודית נוספת, היא לפנות ליועצת מוסמכת בשיטת ד"ר הולצמן ונקראת פסיכו-כירולוגיה. תהליך המתמקד באבחון מרכיבי האישיות שכוללים כישורים ייחודיים שאינם מולדים ופוטנציאל במישור השכלי / אינטלקטואלי. שיטת אבחון זו היא שילוב של פסיכולוגיה וכירולוגיה (קריאה בכפות הידיים ואינה עוסקת בעתידנות).

 

הנבדק אינו צריך להתכונן לבחינות או מבדקים, הוא יושב בניחותא ומושיט את כף ידו.

אבחון זה משחרר את הנבדק מהצורך לייצג את עצמו ותוצאותיו יהיו נקיות מכל העיוותים, הפוקדים תוצאותיהן של שיטות אבחון אחרות.  ולעיתים נובעות מפחדים וחרדות ואין ספור מנגנוני הגנה, כולל הצורך לתת למאבחן תשובות "נכונות".

 

כף יד מייצגת פרספקטיבת חיים אובייקטיבית ואמיתית.  והיא דומה למחשב חי  אשר מכיל בתוכו עשרות נתונים ואינפורמציה.

  

 היד מעניקה לנו את היכולת להבדיל בין גורל וזכות הבחירה. בסימנים בכף היד מרוכזים חוויות הילדות, החינוך בבית, דמיות ההורים החברים, האופי שלי, השפעת ההורים והמשפחה. באבחון אני מתמקדת במרכיבי האישיות והמקצוע המתאים,  ובנקודה האמיתית כיצד לכוד האדם בחשבונותיו עם עברו ולמה הוא אינו מצליח לעצב לעצמו מציאות בונה. וכך חיים שלמים מתכנסים לרגע אמת אחד.

  

שאלת ה - "מה ללמוד"

מה ללמוד? למה אני מתאים? מה אני עומד לעשות עם עצמי בחיים?

כיועצת תעסוקתית אני מודעת לדילמה הבסיסית  הזו, ויודעת לפשט את התהליך ולתת לה פיתרון: ישנם מאות מקצועות ותפקידים שונים בעולם.

לכולם משותפים מספר פרמטרים שחוזרים על עצמם ברמה כזו או אחרת: התהליך מושתת על שאלות רבות ואבחון, את השאלות הללו שאלת אולי כבר את עצמך (מה מעניין אותי? מה הכישורים שלי? מה מאפיין אותי? מה החלום שלי? באיזה מקצוע לבחור אם יש לי בעיות קשב וריכוז?) אבל התשובות הן סביב עצמך.

 הכנסה והכוונה של אדם נוסף לתהליך, מרעננת וממקדת את כל התהיות ויוצרת מקום בו אתה עוסק בשאלות אלו באופן רציני ובשיתוף פעולה.

  

לפרטים: אירית רוטרובין טלפון :054-2023351

          eiri@017.net.il

 

   הגיבי על הכתבה                                          מעניין? שילחי לחברה

__________________________________________