האושר ככלי ניהולי

מאת: רוית שלם

 

עוד במדור עבודה:

מקצוע מושלם?

ניהול והפסיכולוגיה החיובית

אבטלה - הפנאי החדש

להשיג עבודה בזמן מיתון

חושדים שאתם מועמדים לפיטורין?

אות המעסיק המתקדם

עוד על הצלחה בראיון עבודה

לשחות עם כרישה

אנרגיה טובה בעבודה

משפחה או עבודה - קונפליקט

לכוון למטרה

איך נצמצם את פערי השכר בין גברים ונשים

מנהלת בעולם של גברים

זכויות העובדת בטיפולי הריון

האם את מנהיגה?

הורות כבית ספר לעסקים

האם את מנהלת רוחנית?

האם אוכל לחזור מחופשת הלידה?

כיצד נפרוץ את תקרת הזכוכית?

למה את נשארת בעבודה שלא מתגמלת?

 

 

 

 

"החיים קצרים ובלתי מספקים. כמו טיפה המסתובבת על עלה של לוטוס, לא תדע לעולם מתי היא תיפול מהקצה ותיעלם. כך כל יום הוא יקר מכדי לבזבז, וכל יום שבו אתה לא קורן מחיוּת הוא יום שהלך לאיבוד".

(פרופ' סריקומר ראו , מחבר הספר:

"אושר בעבודה: היה גמיש, בעל מוטיבציה ומצליח – לא משנה מה")

 

ע"פ ספרו של פרופ' סריקומר ראו, האושר הוא כלי ניהולי ממדרגה ראשונה. אושרו של המנהל ואושרו של העובד משמעותיים מאד לבריאות הארגון, לתפוקה בעבודה, ובסופו של דבר – ליצירת הכסף.

בואו נעצור לרגע ונדמיין בוקר במשרד/מפעל/ארגון בו אנו עובדים. אנו נכנסים לחדר, אומרים בוקר טוב לאנשים הנמצאים במקום. הפרצופים מולנו נפולים ואפורים. חלקם אינם מגיבים כלל וחלקם מנידים ראש בתנועה קטנה ובביטול. האנשים שם אינם חשים בטוב. אנו הולכים באווירת נכאים ומתיישבים במקומנו. זה השלב שבו אנו:

  1. נכנעים לאווירת הנכאים ועושים את פעולותינו לאט ובאנרגיה נמוכה ביותר.

  2. מנסים לחמוק מהאווירה הקשה ומחפשים קצת שמחה באתרי אינטרנט למינהם. עבודה? – לא עכשיו.

 

כעת בואו נדמיין יום אחר. נכנסנו אל מקום העבודה שלנו. פנים מחייכות מקדמות את בואנו. האנשים אנרגטיים ויצירתיים, תחושת הקצב במקום משפיעה על כולם וגם עלינו. בצעדים קלים ומהירים אנו מתיישבים ונכונים בשמחה אל מטלות היום.

 

האושר – אותה תחושה חמקמקה ואוורירית ויחד עם זאת מוחשית ונדרשת כל כך. תחושת אושר גורמת לנו לעבוד טוב יותר, להיות ביחסים טובים יותר עם הסובבים אותנו, ובינהם גם עם הבוס שלנו או הכפופים לנו בעבודה.

 

הנה כמה עצות למנהלים שיעזרו להגביר את תחושת האושר של העובדים:

 

  • הצף והדגש את המשמעות והתועלת בפעילות היומיומית, מנקודת מבט גבוהה.

בתקופות מרובות לחצים, משימות היומיום נראות קשות ומאיימות, ולאנשים קל יותר ליפול לצורת חשיבה צרה הרואה רק מטלות. חשיבה מסוג זה יוצרת שחיקה מרובה ומצב רוח ירוד. כמנהל, אם תציף את חשיבות הפעילות ואת משמעותה, יהיה קל יותר לאנשים לזכור שקשיי היום הינם רק מהמורה קטנה בדרך ואינם "החיים" עצמם. כמו כן, אדם שהוא חלק ממשימה גדולה יותר, מאושר על פי רוב יותר מאדם המרוכז בעצמו.

  • התייחס לצרכי העובדים ולרצונותיהם.

הידיעה שקשייו של העובד נלקחים בחשבון על ידי המעביד, מעניקה תחושה טובה בסביבת העבודה כולה ותורמת רבות לאושר האישי והכללי בארגון. עודד את העובדים לדבר על צרכיהם, הנהג דרך בה יוכלו לפנות אליך והבטח (וקיים) תשובות ענייניות. דרכים אלה יכולות להיות פגישות אישיות, תיבת מכתבים או אדם הממונה על כך. בכל מקרה, חשוב שהעובדים ידעו שיש להם באמת למי לפנות וכי צרכיהם האישיים חשובים באמת.

  • הענק אוטונומיה בעבודה.

הענק לעובדים את התחושה כי אתה סומך עליהם. אם יש להם אירוע משפחתי, לימודים או עניין אחר הדורש מהם למשל, לצאת באמצע יום העבודה, אין בעיה – פשוט שידאגו שהעבודה תעשה על ידי מישהו אחר. עובדים החשים שסומכים עליהם ושחייהם האישיים חשובים, יהיו אחראים יותר, מאושרים יותר, ותפוקתם תגדל.

  •  לא לוקחים עבודה הביתה.

השאיפה היא, שעובד הנמצא בביתו מתרכז בלהיות בבית ולא בעבודה. כך ירגיש מסופק יותר, המשפחה לא תפעיל לחצים, והוא יהיה רגוע ומאושר יותר כאשר יגיע למחרת לעבודה.

  • הענק בונוסים.

ככל שתוכל להנהיג מערכת בונוסים – נסיעות נופש, כסף, ואפילו השתלמות או לימודים בחו"ל, כך תדאג לעובדים מאושרים יותר, ומערכת הערכים בארגון תותאם לטובת העובדים והחברה גם יחד.

 

זכור כי בארגון, העובד הפשוט ביותר ואושרו, חשובים לחברה כמו המנהל הבכיר. רק כך תוכל החברה להרוויח ולהגיע אל המקסימום האפשרי לה.

 

 

 

   הגיבי על הכתבה                                 מעניין? שילחי לחברה

________________________________________