העסק שלך

 סידרת מאמרי הדרכה להקמה ופיתוח של עסק חדש

 

איך להכין תכנית עיסקית

מאת: ד"ר מירה חניק

 

 

עוד בנושא זה:

העסק שלך

תדמית של עיצוב

איך לכתוב הודעה לעיתונות

שיווק ופירסום העסק הקטן

 

הכסף שלך:
אישורי שהיה לפחד

לשמור על ערך הכסף

לא גומרים ת'חודש

ענייה עשירה ומבוססת

הבנק לא מאפשר להגדיל

את האוברדרפט

איך אוכל להמשיך ברמת החיים שלי?

דמי כיס לבנות 

איך למצוא משקיע 
לקנות כסף בזול  
מי חייב להגיש דו"ח למ"ה?

 הטבות מס בסוף השנה
נקודות זיכוי ממס הכנסה

תכנון מס בפרישה
את מחליטה כמה לשלם!

 

הנה את מתקדמת בדרך הנכונה: כבר שקלת האם את מתאימה להקמת
עסק, וגם נתת את דעתך לשמונה שגיאות נפוצות בהקמת עסק; נעזרת
במקורות המידע שלנו לקראת צעדייך הראשונים, ולקחת לתשומת ליבך
את 8 הצעדים הראשונים לקראת דרכך החשובה...


חלומך נמצא כמטחווי קשת ממך. אבל יש צעד אחד חשוב, שבלעדיו לא
תוכלי להבטיח לעצמך הצלחה עיסקית: הכנת תוכנית עיסקית.
בשביל מה צריך אותה? יש בעיקר 2 סיבות טובות מאד להכין תוכנית
עיסקית:

1. התוכנית העיסקית שלך היא המחקר הפרטי והמקצועי שלך לגבי נחיצות
העסק שלך, היכולת שלך לייצר (או לתת שירות), קיום לקוחותייך, מצב
המתחרים שלך, והיכולת שלך לגייס כסף ו\או להרוויח כסף. המחקר שתבצעי
לצורך התוכנית העיסקית הוא אשר יסייע לך לנבא (במידה שזה אפשרי) את
הצלחת העסק שלך.
 

2. בשלב כלשהו יש סיכוי סביר שתרצי (או תיאלצי) לגייס הלוואה לקידום
העסק, או לראיין שותפים פוטנציאלים, או לעניין מישהו בהשקעה בעסק
שלך. התוכנית העיסקית היא ה"פרוספקט" שלך, המספק תמונה אמינה,
רצינית ומקצועית לגבי ההלוואה \ השקעה הדרושה לך.
ואם לא השתכנעת עד כה, חיזרי וקיראי על שמונה הטעויות הנפוצות
שעושים בעלי עסקים קטנים.


העבודה שעליך להשקיע כדי להכין תוכנית עיסקית טובה ורצינית, יכולה
להימשך שבועות רבים, ואף חודשים. נשמע לך מפחיד למדי , ואולי מיותר?
לא ולא! זוהי תוכנית הביטוח הטובה ביותר שאת יכולה להוציא לעצמך.
ככל שהמחקר שלך יהיה מעמיק יותר, מתמשך יותר, ומתוך הבנה ושקילה
רציניים, כך יפחתו הסיכויים שכל השקעתך הראשונית תהיה לריק, ויגדלו
סיכויי ההצלחה של העסק שלך!

הנה סקירה כללית של מיפרט התוכן של התוכנית  העסקית שלך:
1. תיאור כללי של העסק או החברה: ברור שאת יודעת מהו העסק שאת
מקימה. אולם, תיאור כללי של החברה, פרוט של הרעיונות שהביאו
להקמתה, תאור של הכישורים שלך לגבי כל הרעיונות העיסקיים שיש לך, וגם
פרוט ותיאור של העובדים שאת מתכוונת להעסיק (או כבר מעסיקה), הם
חשובים ביותר, אפילו לעצמך (הם "יסדרו" לך בראש הרבה דברים שאת לא
מעלה על דעתך, עד שתיראי אותם על הנייר, וגם האירגון או האדם אליו
תיפני לצורך הלוואה, שותפות, או השקעה, ירצה לראותם על הנייר).

2. סקירת השוק שלך (שחייבת להיות מאד ספציפית!): מהו השוק אליו את
פונה (מה שנקרא בלועזית "טארגט")?
א. השיגי ורישמי את הפרטים הדמוגראפיים (נשים עסוקות, בוגרות,
שמרוויחות טוב ועובדות עד שעות הערב המאוחרות; או למשל, אימהות
לילדים קטנים שזמנן בידן בעיקר בשעות הבוקר והן רוצות לחסוך כסף,
וכד').
ב. מיהם המתחרים שלך? איפה הם נמצאים, כמה הם מוכרים, באיזה
מוצרים או שירותים הם מתמחים, מה היתרונות או חסרונות של כל אחד
מהם בהשוואה אליך, איך את "נדחפת" לנישה המסויימת שלך? את כל
הפרטים האלה עלייך להשיג בכל הדרכים החוקיות שאפשר להשיג אותם!
ג. סיכום של ניתוח השוק שלך וניבוי סיכויי הרווח וההצלחה בשטח שלך.
(יכול להיות שתזדקקי לעזרה של מישהו מקצועי יותר לצורך בעייה זו.)
ד. סקירה של המפיצים הפוטנציאליים של המוצר או השירות שלך.

3. המוצר או השירות שלך: תאור כללי של המוצר שאת מוכרת או השירות
שאת מציעה. ניתוח פיננסי שלו - הכולל ציפיות לעלויות הייצור והשיווק.
הערך המשוער של המוצר שלך או השירות, תאור הדרכים שבהם תפיקי או
תייצרי, ושל הדרכים בהן יגיע המוצר\ שירות אל הלקוחות.
כדאי להשקיע הרבה מחשבה בכל אלה לפני שאת מתחילה להבטיח דברים  ללקוחות. גם על נקודות אלה כדאי לך לדבר עם אנשים המבינים בכך ולאסוף כמה שיותר דעות, רעיונות ומחשבות.

4. מכירה וקידום מכירות של המוצר או השירות: איך תמכרי את עצמך?
תארי זאת בפרוטרוט. איך אנשים יידעו שאת קיימת? איך תגיעי אליהם?
תכנני שורה של צעדים לקידום העסק שלך (למשל: ללכת ל- 4 כנסים בחודש, לתת הרצאות במתנ"ס, להציע הדגמות חינם ל- 10 נשים בבתיהן כל שבוע,  וגם כמובן חלוקת "פליירים", פירסום ברדיו המקומי, וכד').
תוכנית מכירות מדוייקת: לאור ניתוח השוק, העלויות וההוצאות, ויכולת
העבודה שלך, תכנני תחזית מכירות משוערת (לא פנטזיונרית!) לתקופה של
השנה הראשונה, ועוד 3-5 שנים קדימה.

5. מידע, רקע ותחזית פיננסית: תיאור ותחזית כספית לגבי תזרים המזומנים
שלך: כמה כסף את צריכה להזרים לעסק כדי להקים ולקיים אותו (ציוד,
משרד, שכר דירה, ריהוט, מיחשוב, עובדים, רכישת מלאי, ועוד): פרטי כל
הוצאה מתוכננת, חד פעמית ושוטפת; צפי של ההכנסות על בסיס שנתי; פרטי
המצב הכספי הכללי שלך והגיבוי הכספי שיש לך המאפשר לך לחיות במקרה  של מחסור במזומנים בתקופה הראשונה (חשבונות חיסכון, משכנתאות -פרטיות ולצורך העסק עצמו); וכל פריט או נכס שבבעלותך וערכו הכספי. כל אלה הם חשובים ביותר! (אני, למשל, לא ראיתי הכנסות כשפתחתי את  המשרד שלי בייעוץ אירגוני - עד לחודש הרביעי שבו עבדתי - וזאת, למרות  שהיו לי הצעות עבודה רבות!, בגלל שאירגונים גדולים נוטים לשלם על יעוץ  והדרכה באיחור של 60 עד 90 יום!) עליך לקחת דברים כאלה בחשבון!

6. והחלק החשוב ביותר: ניהול סיכונים - תוכנית התגוננות למקרה של אסון
(מלחמה, שריפה, סגירת המשרד שלך ע"י גוף חיצוני, תביעה משפטית, או כל  "מכה" בלתי צפוייה - והאמיני לי - זה כבר קרה לכמה ממכרותי!!) - תכנון  שיווקי וכספי לשעת חירום יחסוך לך הרבה כאבי-כיס ולב במקרה של "שלא נדע".

 

--------

 

התוכנית העיסקית שהיצעתי כאן עדיין איננה תוכנית עיסקית מקצועית
המוכנה להגשה למלווה או משקיע פוטנציאלי. זוהי התכנית שחובה עליך
להכין עבור עצמך בשלב ראשוני.

במידה שיהיה לך צורך לפנות למשקיע או לבקש הלוואה, כדאי לך לגשת
לאיש מקצוע ולהזמין אצלו תכנית עיסקית רצינית ומקצועית, שתכלול
"תקציר מנהלים" ותציג נתונים מספריים ועוד.

אולם, עם תכנית עיסקית מקיפה שהשקעת בה מחשבה, מחקר ותכנון מעשי  רב, יש סיכוי סביר שתוכלי להתמודד עם רוב הקשיים והבעיות השיגרתיות של ניהול עסק.

ועוד דבר נוסף שכדאי לא לשכוח: יש לעדכן את התוכנית שלך על בסיס
שנתי.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© הטקסט מוגן בזכויות יוצרים.

 

____________________________

תגובות: כיתבי אל האתר                                           שילחי לחברה

 

_____________________________________________